Is mijn verstandskies ontstoken?

Afgelopen maanden begon rechtsachterin mijn verstandskies door te komen. (Ik ben nu 20 jaar). Heb er niet veel last van gehad tot nu toe. Er zit een hele gleuf en ik hou het zo goed mogelijk schoon.
Het lijkt wel alsof hij horizontaal en gedraait groeit.
Ik heb er niet heel erg last van maar ik kan niet goed kauwen omdat het pijn doet.
Mijn tandarts is momenteel nog op vakantie tot 12 augustus, maar ik maak me zorgen want ik lees overal dat je zo snel mogelijk moet laten nakijken (bij een onstoken verstandskies).
Wanneer weet je of het echt fout zit? en is het het waard om de spoed te bellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
4.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom ga je niet naar een vervangende tandarts? Die kan je deze vraag meteen beantwoorden. Ik zou never nooit met zo'n klacht blijven rondlopen.
Robert222
4 jaar geleden
Je kan ALTIJD naar de huisarts, als de tandars geen optie meer is.

Antwoorden (2)

Het meest voorkomende symptoom van een ontstoken verstandskies is pijn rondom de kies. Andere veelvoorkomende signalen van een ontstoken verstandskies zijn zwellingen in het gezicht en de kaak, pusuitscheiding, een vieze adem of smaak in de mond en moeilijkheden bij het kauwen of eten.
Naast pijn kan een ontstoken verstandskies ook een zere keel en opgezwollen lymfeklieren onder de kaak veroorzaken.
Als je vermoedt dat je een ontstoken verstandskies hebt, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met je tandarts. Dit moet je zeker doen als je rond de 20 jaar oud bent, want dan kan dit duiden op méér dan een simpele tandvleesontsteking.
In jouw geval (pijn en moeilijkheden bij het kauwen) zou ik geen risico’s nemen en de spoedarts bellen.

Om een (verdere) ontsteking van het tandvlees te voorkomen, is het belangrijk dat je de verstandskies goed schoonhoudt. Een paar keer dag een minuut spoelen met zoutoplossing (1 eetlepel zout op 1 liter water) kan hierbij helpen.
___________

Ik kan me je twijfel voorstellen, maar een spoedtandarts heeft liever dat je belt voor een onschuldige klacht dan dat je niet belt terwijl je direct behandeld had moeten worden.
SimonV
4 jaar geleden
Toen mijn eerste verstandskies doorkwam had ik geïrriteerd tandvlees op die plek. De kies moet echter dwars door je tandvlees heen. Een verstandskies is vaak groter dan de kiezen er voor, maar niet altijd. Dit geeft je het idee misschien dat hij schreef groeit. Een röntgenfoto kan hierover uitsluitsel geven. Omdat je alleen last hebt tijdens het eten denk ik niet dat het is ontstoken. Dit klinkt als 'even doorzetten', maar direct bellen als de verschijnselen veranderen naar ontstoken.