Waarom is de mondhygiëniste veel duurder dan de tandarts?

Mijn tandarts rekent voor een kwartier periodieke controle 22 euro. Maar de mondhygiëniste in dezelfde praktijk rekent per 5 minuten 13 euro. Waarom dit verschil? Voor mijn gevoel zou een tandarts juist duurder moeten zijn, of is de mondhygiënist "hoger" opgeleid?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
11.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dat kan met veel dingen te maken hebben.
De mondhygienist is niet hoger opgeleid (HBO tegenover WO van de tandarts) Huurt de mondhygienist de werkruimte van de tandarts? Of tegen een ander tarief dan de tandarts?
Hoeveel en welke materialen worden gebruikt?
Controle is beduidend goedkoper en minder risicovol dan het werk van de mh bijvoorbeeld. Een heel ander tarief rekent de ta al bij een klein oppervlakkig gaatje omdat daarbij een risico genomen wordt en er materialen gebruikt worden. In die zin denk ik dat je met een controle (bij ta) en een behandeling (bij mh) geen realistische vergelijking maakt
Utrecht
4 jaar geleden
De tandarts is binnen 5 minuten klaar met zijn controle: dus €22/5 min. De mondhygienist doet er standaard 20 minuten over: per 5 minuten dus goedkoper maar op de eindrekening een stuk duurder.
Amadea
4 jaar geleden
De mondhygiënist(e) voert veel meer handelingen uit dan een tandarts die alleen controleert. Een behandeling door de tandarts is wél veel prijziger.
SimonV
4 jaar geleden
Niet elke tandarts rekent een kwartier voor controle. Sommige tandartsen rekenen vijf minuten (Als het uitloopt merken de patiënten erna dat wel). Dan ziet het plaatje er weer heel anders uit.

Antwoorden (2)

De tandarts (assistente) maakt een dagplanning voor de tandarts.
Voor een controle wordt een kwartier gereserveerd.
De tandarts kan hiervoor ongeveer 22 euro declareren.
Echter in die 15 minuten kan de tandarts kleine behandelingen uitvoeren: röntgenfoto maken, klein gaatje vullen.....
Dit is niet inbegrepen bij die 22 euro, wel in de tijd.
Het kan dus zijn dat de tandarts nog bijvoorbeeld ongeveer 16 euro bovenop die 22 euro declareert, omdat er een eenvoudige foto is gemaakt.
Eigenlijk verdient de tandarts altijd meer indien hij echt een kwartier bezig is met een patiënt.
Indien het alleen een eenvoudige controle is, is hij zo klaar.

De mondhygiëniste rekent per 5 minuten ongeveer 13 euro. Indien zij echt een kwartier werkt, is dat dus 39 euro.
Indien de tandarts zelf een kleine reiniging doet, krijgt hij ook ongeveer 13 euro per 5 minuten (bovenop de controle). Indien hij met de hand een beetje tandsteen verwijdert tijdens de controle, komt die 13 euro er meteen bovenop. Al doet hij het maar 1 minuut.

De tandarts heeft een 6 jarige opleiding gevolgd op de universiteit. Tandheelkunde.
De mondhygiëniste een 4 jarige HBO opleiding. Mondzorgkunde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieter2011
4 jaar geleden
Ook de tandarts mag gebitreiniging alleen per 5 minuten declareren, dus 13 euro mag hij niet rekenen als hij een minuut aan het werk is:
https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_3383_22/1/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als hij 1 minuut reinigt, wat mag hij dan volgens jou wel declareren? Ben echt benieuwd. Bij mij staat dan toch echt de code voor kleine reiniging. Hij kan het slechts 'gratis' doen.
Ik zie het als: voor elke 5 minuten die ingaan.
Hoor het heel graag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zie ook in jouw bron afronden staan.
;-)
Pieter2011
4 jaar geleden
Zoals je in de factsheet kunt lezen, mag de tandarts alleen verrichtingen declareren als de bijbehorende zorg daadwerkelijk is geleverd. Als hij 1 minuut tandsteen zou verwijderen (wat overigens erg onwaarschijnlijk is) en 5 minuten zou declareren, maakt hij zich schuldig aan fraude.
De overheid stelt de (maximale) tarieven vast die tandartsen en mondhygiënisten in rekening mogen brengen. Die bedragen zijn vastgelegd in de Prestatie- en tariefbeschikking Tandheelkundige zorg en worden elk jaar herzien:
https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_216488_22/1/
Tandartsen en mondhygiënisten krijgen voor hetzelfde werk dezelfde vergoeding. Voor gebitsreinging (code MO3) is dat 12,85 euro per 5 minuten. Dat bedrag is niet afgestemd op het opleidingsniveau van de behandelaar, maar op de aard van het werk.
Voor periodieke gebitscontrole is het vastgestelde tarief maximaal 21,78 euro. Tijdens die controle worden vaak nog aanvullende werkzaamheden uitgevoerd, die apart in rekening worden gebracht.
Pieter2011