Wat kan de oorzaak zijn van kiespijn zonder vindbaar fysiek probleem?

Hallo allemaal,
Hoop dat iemand tips/adviezen voor me heeft!
Ik heb sinds circa 4 maanden last van zeurende kiespijn (rechtsboven). Tandarts heeft alles goed gecontroleerd inclusief een gedetailleerde foto van het gebied waar ik pijn heb. Absoluut niets te vinden....

In de kies zit geen vulling (heb verder een uitstekend gebit). Warm/koud, eten, tanden poetsen, kloppen op de tand e.d. geven geen klachten.
Ik ben al bij een kaakfysio geweest (3x) en heb massage oefeningen meegekregen. Hij denkt aan een trigger point. Oefeningen maken het er niet beter op, twijfel aan deze diagnose.

Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak van deze kiespijn moet zoeken???

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Hier staan al wat suggesties: https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/gebit/vraag/51284/kiespijn-tandarts-vinden/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi Amadea, Dank je wel voor jouw reactie!!! Wat ik zelf zo vreemd vind is dat ik deze klachten al ruim 4 maanden heb. Ik zou verwachten dat, mocht er iets van een ontsteking oid zitten, dit dan wel (veel) erger zou worden.... Daarbij geeft het tikken op de tand blijkbaar veel pijn, wat bij mij ook niet het geval is.
Geen oorklachten en ook niet verkouden. Ik heb er ook perioden bij waarbij de klachten uren/dagen lang niet of heel beperkt aanwezig zijn. Spanning of stress is wel een optie, misschien toch de mindfullness maar weer eens oppakken.
Pieter2011
4 jaar geleden
Een herkenbaar probleem, waar veel meer mensen mee kampen. Ik heb er al tientallen jaren last van (bij mijn kiezen zowel links- als rechtsboven) en een oorzaak is nooit gevonden. Het kan liggen aan het feit dat de kies iets te hoog is, waardoor er druk ontstaat bij het kauwen. De pijn zou dan erger moeten worden bij het dichtbijten. Andere mogelijke oorzaak is tandenknarsen tijdens je slaap, met mogelijk kiespijn e/o hoofdpijn tot gevolg. Op langere termijn kunnen kiezen daardoor ernstig beschadigen. Een anti-knarsbitje kan dat voorkomen. Tot slot: een ontsteking, b.v. bijholteontsteking, kan tot kiespijn leiden. Die holtes grenzen aan je bovenkaak. Warm/koud, kloppen op de kies etc. leveren dan geen pijn op. Een ontsteking bij je tandwortel is ook een mogelijkheid, maar dat zou je op de foto moeten kunnen zien, lijkt me.

Antwoorden (1)

Ik heb iets gelijkaardigs. Volgens mijn Tandarts ligt het aan knarsen tijdens mijn slaap. Ik weet dat ik dit doe en na een tijdje gaat de bescherming van je tanden. Ik heb ook al 2x foto's laten maken en ze vinden ook niks.

Je kan verschillende tips vinden op internet om dit tegen te gaan.