kan kunststof over de datum gaan?

Wij zijn van een tandartspraktijk en wij hebben veel polijstschijfjes liggen die nog nooit zijn gebruikt maar wel bijna over de datum zijn, en daarom vragen wij ons nu af of het over de datum kan en of we ze nu wel mogen gebruiken ja of nee?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
1.9K
bamibal
4 jaar geleden
Dit lijkt me meer een vraag voor de leverancier van de spullen. Daarnaast zou ik als client niet graag naar een praktijk gaan waarvan ik wist dat de spullen die ze gebruiken over de datum zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
Als je iets gebruik dat over de datum is, en er ontstaat een probleem, dan is het gezeur mbt aansprakelijkheid niet te overzien -zelfs als die polijstschijfjes niet de oorzaak zijn

Antwoorden (1)

De kans dat kunststof over de datum heen gaat (of liever gezegd dat er degradatie optreedt) is zeer klein. Kunststof kan op de lange termijn wel bros worden of kan andere stoffen opnemen, afhankelijk van wat er naast gelegen heeft. Maar zoals gezegd is deze kans heel klein. Dit zijn dingen die op termijn gebeuren. Vanuit een chemisch oogpunt zou ik zeggen dat dit niet kan gebeuren. Meestal is de termijn een 3 of 5 jaar en het kunststof zou toch minstens 10 jaar mee moeten gaan.

Er zit wel een hele grote maar aan. Deze slijpschijfjes zullen ISO gecertificeerd zijn als Medical Device. Hier zit ook een strikte regelgeving aan. En de expiry date is een onderdeel van de CE-certificering van de spullen. Die vanuit dat oogpunt is het een absolute no-go om deze nog te gebruiken.

Dit zal geen probleem opleveren wanneer er niets gebeurd. Echter, gaat er wel wat mis en de fabrikant zal een root-cause onderzoek doen, komen ze er achter dat er verlopen materialen gebruikt worden/zijn. Dat wil zeggen dat de praktijk per direct aansprakelijk is. Daarmee haal je je een enorme bak ellende op de hals terwijl er (waarschijnlijk) niets verwijtbaars gedaan is. Maar dat maakt in juridische zin niet uit.

Samenvattend:
- Chemisch gezien zal het kunnen afhankelijk van hoe lang het verlopen is.
- Regulatoir gezien niet gebruiken
- Juridisch gezien niet gebruiken

Conclusie (en die klinkt wat vervelend):
Kijk uit met bestellingen en zorg dat je niet te veel hoeft weg te gooien.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Uitstekend antwoord. +