Is er een middeltje om zelf je tanden te ontdoen van tandplak/aanslag/tandsteen etc?

Ik doe het liever zelf i.p.v iedere keer 50 tot 70 euro te betalen aan de tandarts.

4 jaar geleden
in: Gebit
2.2K
Antoni
4 jaar geleden
Voor de meeste mensen is een tandartsbezoek één keer per half jaar voldoende. Hij of zij verwijdert dan niet alleen tandplak/aanslag/tandsteen, maar controleert ook je gebit op gaatjes en andere onregelmatigheden. Dat laatste lijkt mij heel belangrijk! Ik zou niet zo maar het halfjaarlijkse tandartsbezoek annuleren!
Ritsuka
4 jaar geleden
Wel de juiste stokers.
Die driehoekige houten, maar liefst die plastic ragerachtige dingen zoals het merk 'gum'.
GEEN ronde houten tandenstokers.
Amadea
4 jaar geleden
Door na het poetsen van je tanden en kiezen gebruik te maken van tandenstokers om nog achtergebleven tandplak te verwijderen helpt ook om te voorkómen dat zich tandsteen kan vormen.

Antwoorden (2)

Op YouTube kun je filmpjes zien die jouw kunnen helpen, de meesten vertellen je het reinigen met een mix van zuiverings zout, beter kun je volgens mij poetsen met kokosolie, en natuurlijk goed poetsen 2 minuten lang 3 x per dag het beste met elektrische tandenborstel, en flossen helpt ook jouw probleem tegen te gaan. Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Door goed te reinigen ontdoe je je gebit voor een groot deel van aanslag.
Het is echter onmogelijk de tanden zó te reinigen dat er geen tandplak ontstaat (aldus mijn mondhygiëniste). Er zal bij meeste mensen na een half jaar altijd iets verwijderd moeten worden.
Goed reinigen betekent:
- elk gebitselement 5 seconden poetsen met een elektrische of ZACHTE tandenborstel (2x per dag).
- gebruik een rager om etensresten en tandplak te verwijderen uit de ruimtes tussen tanden en kiezen. Uit onderzoek blijkt dat ragertjes effectiever zijn dan tandenstokers. Flossen heeft weinig zin, tenzij je die techniek perfect beheerst of je op die plek alleen met een flossdraad kunt komen.
- gebruik eventueel voor het slapen gaan een mondspoeling die alleen de slechte bacteriën doodt (Bijv. Oxyfresh).
Je zou kunnen overleggen met je tandarts hoe vaak een professionele gebitsreiniging in jouw geval écht nodig is. Misschien kun je hierop bezuinigen.
________

P.S. Zelf proberen aanslag met middeltjes te verwijderen heeft geen zin. Het kost de mondhygiënist al vaak moeite om met professionele apparatuur en verlichting alle plekjes te verwijderen.
Toegevoegd op 21 mei 2019 08:22: tekst
SimonV