Wat kan ik het beste doen als ik nog nooit naar de tandarts ben geweest en geen geld heb?

Hee,

Ik ben nog nooit naar de tandarts geweest aangezien mijn ouders me hier nooit naartoe hebben gestuurd. Daar baal ik ontzettend van, want hierdoor heb ik ook een lichte angst voor de tandarts. Ik ben nu 18, en vraag me af wat mogelijk is. Mijn gebit is alles behalve in orde. Ik heb 2 kiezen (een links boven en een rechts boven) die bijna helemaal weg gerot zijn, van een heb ik nu ook echt heel erg veel last. Daarnaast heb ik nog een kies onder die er niet helemaal meer goed uit ziet. Ook staan mijn voortanden scheef. Ik ben een student en echt geld heb ik niet. Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Kunnen jullie een gok wagen wat de kosten zullen worden of moet ik hiervoor echt bij een tandarts zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
3.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hoe ben je verzekerd?
paulus811
4 jaar geleden
Op dit punt zijn je ouders vreselijk tekort geschoten in je opvoeding. Goed dat je er nu werk van maakt, maar het had nooit zover hoeven te komen. Je mag, als dat kan, je ouders hier best op aanspreken.
Amadea
4 jaar geleden
Er zijn ook studenten tandheelkunde. Onder begeleiding van hun docent kunnen die tegen lagere kosten dan een volleerde tandarts jou behandelen.
LeonardN
4 jaar geleden
Er zijn overigens ook speciale "angsttandartsen". Die hebben veel geleerd over geruststellen en hoe mensen met angst de angst eerst deels weg te nemen. Meer overleg, wellicht meer pijnpreventie.
Een tandarts zal je ook wel zonder ingreep een schatting van de minimale en maximale kosten willen geven. Ook kan je met je ziektekostenverzekering kijken wat je kan doen qua extra polis (hoewel ik niet weet hoe dat zit als je zolang niet geweest bent).

Antwoorden (1)

Je hebt tandartsen die je via het noodfonds tandarts je kosten kunnen vergoeden,dus neem daar even contact mee op.