Waarom bij een ontstoken kies soms een wortelkanaalbehandeling in plaats van gewoon antibiotica?

5 jaar geleden
in: Gebit
3.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Om de oorzaak van de ontsteking weg te halen.

Antwoorden (1)

Omdat ontstoken tandweefsel niet meer te genezen is.

Een wortelkanaalbehandeling is nodig als je een ontstoken en geïnfecteerde tandzenuw hebt. Elke tand en kies zit met een wortel vast in de kaak. In die wortel bevinden zich één tot vijf ­kanaaltjes met levend weefsel: ­zenuwvezels, bindweefsel en bloedvaatjes. Komen daar bacteriën in, dan kan het weefsel gaan ontsteken. Zonder behandeling sterft de tand­zenuw op den duur af. Zo’n ontsteking kan een zwelling en koorts ­veroorzaken. Uiteindelijk kun je de tand of kies zelfs verliezen.

Het is alleen verstandig antibiotica te geven als die ontsteking gepaard gaat met een heel heftige zwelling of hoge koorts, wanneer jij extra vatbaar bent voor infecties door andere gezondheidsproblemen zoals immuunziekten, of als jij hartproblemen hebt.
Amadea