Hoe krijg ik tandplak op rand tandvlees en tand weg?

Qua mondverzorging doe ik het uiterste. Ik ben zeker per dag 1 keer 10 minuten bezig met stokeren, flossen, spoelen, poetsen, spoelen en mondwater. Daarnaast poets ik sochtends ook 3 minuten met elektrische borstel. Ik gebruik ragers in verschillende maten en heb een elektrische tandenborstel met roterende kop. Handtandenborstel gebruik ik nooit meer.
Maar al doe ik zo goed mijn best, nog hoor ik elke keer van de tandarts dat ik plakresten heb tussen mijn tanden en tandvlees. Ik besteed tijdens het poetsen echt aandacht aan mijn tandvlees dat neem ik ook mee met het poetsen. Hoe kan dit? Moet ik toch gaan kijken naar een andere soort elektrische tandenborstel? Ik vind het een beetje duur om nu ineens over te stappen naar een ander soort enkel en alleen maar om te proberen. De tandenborstel waarmee ik nu poets heb ik nog niet zo lang en was ook behoorlijk duur. Ik verwissel elke 3 maanden de borstelkop. Ook heb ik alle soorten borstelkoppen al geprobeerd. Dit hele verhaal heb ik verteld aan de tandarts. Maar hij bleef bij zijn punt: ik moet mijn tandvlees goed mee poetsen (terwijl ik dus al zei dat ik dat deed). Wat hebben jullie voor tips?

5 jaar geleden
in: Gebit
3K
TurfGraver
5 jaar geleden
De mondhygiënist moet ook een baan hebben...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maak eens een afspraak met de tandarts of mondhygiënische, misschien gebruik je de elektrische tandenborstel niet goed. Onze tandarts oefent dat altijd met kinderen. Indien je er als volwassene behoefte aan hebt ook. Het schijnt een techniek apart te zijn.
Verder moet je inderdaad geluk hebben met je gebit, zoals SimonV ook aangeeft.
Inekez1
5 jaar geleden
Poets die randjes gewoon met een handtandenborstel. Mijn gebit wordt op sommige plaatsen heel mooi schoon met de elektrische borstel, maar er zijn ook allerlei randjes en hoekjes waar dat apparaat gewoon niet bij of tussen komt. Ik poets 2 x per dag met de hand en daarbij een paar keer per week elektrisch. Ook veel minder ragers enzo nodig als je met je handtandenborstel al beter overal tussen komt.

Antwoorden (2)

Gewoon poetsen zoals voorgerschreven,dus ook met je borstel lichtjes je tandvlees meenemen om de pockets goed te kunnen bereiken. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je na het eten of drinken meteen neutraliseert,en de "troep' wegspoelt. Dit scheelt al enorm. Mondwater is onzin en kan zelfs je mondhuishouding ernstig verstoren. Ieder mens heeft in zekere mate tandplak,ook diegene die goed poetsen. Daarna maakt speeksel immers weer contacht met je tandglazuur.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Acht procent van de mensen hebben nooit last van tandplak, hoe slecht ze hun tanden ook poetsen. Deze mensen hebben geen last van bepaalde bacteriën die tandplak mede veroorzaken. Andere mensen hebben hier juist te veel van.
Zo sprak ik eens een mede-patiënte bij de tandarts: haar broer poetste z’n tanden alleen voordat hij naar de tandarts voor controle ging. Hij had nog zelfs geen enkel gaatje.
Zijzelf poetste haar gebit uitstekend, maar had toch vrijwel overal kronen moeten laten aanbrengen.
Tandplak is vrijwel onvermijdelijk, hoe goed je ook poetst. Daarom is het verstandig deze één keer per half jaar te laten verwijderen. Tenzij de mondhygiënist(e) vindt dat vaker behandeling nodig is.

Je zou nog kunnen proberen met een mondwater als Oxyfresh te spoelen. Deze verwijdert alleen de schadelijke en niet de goede bacteriën (wat andere mondwaters vaak doen).
SimonV