Ben je onverzekerd voor tandartskosten wanneer je niet op controle gaat?

Binnen mijn kenniskring gaan spookverhalen over het vervallen van je tandartsverzekering als je niet regulier je tanden laat controleren. Maar is dit waar? Ik kan online nergens keiharde stellingen vinden over het dan wel verzekerd of onverzekerd zijn ten gevolge van controle-afspraken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
11.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat zit in ieder basis pakket maar de rest zit er niet in.
Reddie
5 jaar geleden
Ik heb geen tandartsenverzekering.
Ik ben nooit op controle geweest.
Veel tandartskosten zitten gewoon in het basispakket.
Zelfs (gedeeltelijk) trekken, prothese en rebase.
Ik ben verzekerd bij de OHRA.
criseyde
5 jaar geleden
Tenzij het in de polisvoorwaarden vermeld staat niet, maar wat wel kan gebeuren als je (te) lang niet meer bij de tandarts komt je uitgeschreven wordt uit de praktijk.

Antwoorden (3)

Bij sommige aanvullende tandartsverzekeringen schijnt in de polisvoorwaarden te staan dat een regelmatig tandartsbezoek vereist is.
Ikzelf heb nog geen voorwaarden kunnen vinden waarin dit werkelijk staat.
Doorgaans ben je gewoon verzekerd als je je gebit niet laat controleren. Hoe onverstandig dit ook voor jezelf is.
SimonV
5 jaar geleden
Nee, dat moet niet.
Tegenwoordig worden bepaalde behandelingen vergoed vanuit het basispakket.
Echter, voor de meeste behandelingen krijg je geen vergoeding meer.
Dan kun je twee dingen doen:
Je sluit geen tandartsverzekering af en betaalt gemaakte kosten zelf, of
Je sluit een tandartsverzekering af en krijgt gemaakte kosten (deels) vergoed.
Bij beide opties is er geen verplichting tot controle. Alhoewel de meeste tandartsen je graag 1 tot 2 keer per jaar controleren om erger te voorkomen.
Ik denk dat de verhalen uit jouw omgeving te maken hebben met de regels van vroeger.
Als patiënt van de tandarts moest je twee keer per jaar op controle om je te laten saneren.
Indien je dit niet deed, kon het inderdaad gebeuren dat jouw verzekering bepaalde behandelingen niet vergoedde. Bedenk wel, dat iedereen toen gewoon verzekerd was voor de tandarts. De verzekeringen hoopten dat als de mensen genoeg op controle gingen, zosdat duurdere kosten voorkomen werden.
Kortom, niet druk maken dus!
Als jij de aanvullende tandverzekering maandelijks betaalt en er nooit gebruik van maakt, verdient de verzekering zelfs aan jou.
Toegevoegd op 27 november 2018 13:17: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is ook de bedoeling van een verzekering gezamenlijk betalen voor de kosten als je het nodig hebt wordt er betaald anders betaal je mee voor anderen. Dat is dus de collectiviteits gedachte
Nee dat maakt echt niet uit. Je verzekering ziet je het liefst nooit gaan zodat ze premie kunnen innen zonder uit te hoeven betalen. Indien je overstapt naar een andere tandverzekeraar zullen ze wel recente bitewings (röntgenfotos) willen hebben. Die vragen ze bij je tandarts op maar als je daar nooit komt zul je ze moeten laten maken. Als je gebit te wensen overlaat kunnen ze je een verzekering weigeren.