Hoevaak per jaar krijgen tandartsen inspectie of het apparatuur nog wel voldoet aan de eisen?

Het valt mij op dat er in sommige praktijken wordt gewerkt met het nieuwste apparatuur, maar dat er ook praktijken zijn die nog steeds werken met verouderd apparatuur. Als er röntgenfoto's worden gemaakt, krijgt de patiënt in de ene praktijk een loodshort voor en in de andere praktijk niet. Zijn daar bepaalde regels voor?

5 jaar geleden
in: Gebit
1.8K

Antwoorden (1)

Er is geen vast aantal keren per periode dat de inspectie (IGZ) langskomt. De inspectie kan zowel aangekondigd als onaangekondigd langskomen, bijv. naar aanleiding van de melding van een patient, een gericht bezoek doen rond een bepaald thema of omdat men toevallig in de buurt is.

Nergens is de eis vermeld dat een tandarts de nieuwste apparatuur moet bezitten. Dat wordt ook van andere ondernemers niet gevraagd. Maar er moet wel aan bepaalde kwaliteitseisen worden voldaan. Zo niet, dan kan de inspectie de praktijk laten sluiten.

"De  Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de zorg. De inspectie voert haar taak onpartijdig en deskundig uit. Daarnaast bewaakt zij de rechten van patiënten en cliënten. Ook kan de inspectie bijvoorbeeld bestuurlijke boetes en dwangsommen opleggen aan zorginstellingen, zonder tussenkomst van het Openbaar Ministerie."

Voor tandartspraktijken is op iniatief van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde de "Richtlijn infectiepreventie in mondzorgpraktijken" uitgegeven, ook op internet te vinden. Als een tandarts daar consequent naar handelt, kan er (m.i.) niet veel meer fout gaan.

De huidige rontgenapparatuur bij de tandarts geeft zo weinig straling dat een loodschort niet meer nodig is bij de meestvoorkomende foto's. Wel zie je vaak een "kraag" die de patient mag vasthouden. Maar uiteraard zijn er ook zeer voorzichtige tandartsen die nog voorzichtiger willen zijn dan noodzakelijk is, om het uiterst geringe risico nog verder te minimaliseren. Alsof je naar kantoor gaat met een kogelwerend vest om. Het risico dat je op kantoor dodelijk wordt getroffen door een kogel is klein maar wordt nog kleiner met zo'n hulpmiddel...