Wat veroorzaakt de pijn in mijn doorkomende tand?

Hoi, ik heb sinds een paar dagen mijn laatste tand gewisseld, het was een kies. Deze kies was niet meer zo gezond, hij was een stukje afgebrokkeld en toen hij eruit was, kon je de binnenkant zien, die was niet meer zo gezond. Goed dus dat hij er nu uit is, zou je zeggen. Maar sindsdien heb ik hele erge zenuwpijn in de tand die daar nu gaat doorkomen. Het kauwvlak is er al en de pijn begon nog niet zo erg. De eerste gedachte was dat het het doorkomen van de tand was die de pijn bezorgde, maar nu heb ik daar toch een heel ander idee over. Bij elke aanraking doet de tand zeer, maakt niet uit met wat; mijn vinger, tong, nagel, enzovoort. Ook bij het slikken doet het pijn vanwege mijn tong, en eten kan ik al nauwelijks. Ik heb ook vooral het idee dat het maar erger en erger wordt, en ik ben er wel een beetje bang voor. Volgens mij is er verder niks te zien zoals een gaatje of zo, misschien is de tand aangetast van de vorige kies, maar kan je dit nu nog niet zien omdat het tandvlees het bedekt?
Wat moet ik doen?? Ik heb er echt heel veel last van en het is ongelofelijk irritant!
:(
(Verder heb ik geen last van kou,warmte of lucht bij de tand.)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Erna55
5 jaar geleden
Maak een afspraak met je tandarts.

Antwoorden (1)

De oude kies was afgebroken en de nieuwe kies doet -ook of nog steeds- pijn. Je zegt geen gaatje te zien, maar meestal zie je die niet.
De zenuw kan open liggen lijkt het of er kan iets anders zijn, doorlopen met pijn is niet handig. Even tandarts bellen en een afspraak maken, vertel wat er aan de hand is.