Krijg je vlekken op je tanden na het verwijderen van een beugel nog weg?

Ik draag een beugel maar Ik poets niet goed en mijn beugel gaat er binnenkort uit en ik heb gehoord dat je er vlekken aan overhoud aan je tanden die je niet weg krijgt na het verwijderen. Is dat waar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
4.9K

Antwoorden (1)

Bij sommige mensen blijft er na het verwijderen van de slotjesbeugel een witte vlek op de tand achter. Er lijkt een soort van afdruk van het slotje op de tand te zitten. Komen deze witte vlekken door de beugel? Zijn deze witte vlekken te voorkomen?

De witte vlekken zijn beginnende gaatjes. Ze worden veroorzaakt door de ophoping van plaque rondom de slotjes. Tussen de slotjes blijven vaker etensresten achter, dan wanneer er geen beugel aanwezig is. Wanneer de etensresten niet goed verwijderd worden, kunnen ze gaatjes veroorzaken. De witte vlekken ontstaan dus door niet goed poetsen tijdens de beugelbehandeling en niet door de beugel zelf. Als deze witte vlekken zijn ontstaan, zullen ze helaas niet meer verdwijnen.

De witte vlekken zijn te voorkomen door tenminste twee keer per dag heel goed de tanden te poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Alleen het poetsen is echter niet genoeg, ook moet onder de daad goed schoongemaakt worden. Daarnaast wordt aangeraden om één keer per dag te spoelen met een fluoride-spoelmiddel, als aanvulling op het poetsen.