Is het nodig om gaatjes die alleen op de foto zichtbaar zijn te laten behandelen?

Ik ben vorige week bij de tandarts geweest. Na nog nooit gaatjes te hebben gehad, heb ik dit nu (bij een nieuwe tandarts) plots wel. En niet 1, maar 2! Deze waren met het blote oog niet te zien, maar wel na foto's. Nu heb ik een vervolgafspraak staan, maar ik ben zeer huiverig hierheen te gaan. Ik heb nergens last van en ook nog nooit gehad. De behandeling van de gaatjes gaat rond de €200,- kosten, dat vind ik behoorlijk prijzig. In hoeverre is het echt noodzaak deze gaatjes nu al te laten behandelen? Of kan dit ook wanneer ze ook met het blote oog zichtbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
8.2K

Antwoorden (2)

Ik begrijp dat je huiverig bent naar deze behandeling. Ook omdat je tot op heden nergens last van hebt (gehad). Toch lijkt het mij zinvol om deze gaatjes te vullen.

Zoals een tandarts ook adviseert op een tandartsforum: "Je kan natuurlijk wachten tot de gaten groter en groter worden. Totdat ze zeer gaan doen of tot ze de zenuw hebben bereikt. In het laatste geval kan dan gelijk een wortelkanaal behandeling worden gestart.

Gaatjes gelijk laten vullen dus!"

Het is natuurlijk uiteindelijk aan jou, maar beter voorkomen lijkt mij, dan dat je straks enorm veel last hebt en er (nog) meer dure behandelingen nodig zijn om de pijn/gezondheidsrisico's te beperken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ligt aan de grootte van de gaatjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben zeer huiverig m.b.t. 'verhalen' op internet, maar ik kom veel tegen dat wanneer je eenmaal hebt geboord in je gebit, dit ook tot andere (negatieve) effecten kan leiden en je daardoor wellicht ook vaker moet boren. Als de foto's niet waren gemaakt, maar bijv. volgend jaar pas, waren ze ook niet gezien. Ik vraag me sterk af of ik daar zoveel schade van had gehad... Houd liever mijn gebit nog even 'onaangetast'!
Of vullen noodzakelijk is, hangt mede af van de grootte van de gaatjes.

Kleine gaatjes zijn eigenlijk niet meer dan kleine plekjes waar het tandglazuur verzwakt is. Als die plekjes klein en ondiep genoeg zijn, en als ze op een plek zitten waar je goed bij kunt, kunnen ze soms spontaan herstellen (met wat hulp van verstandig poetsen en fluoride). In dat geval loont het de moeite een half jaar te wachten. Na een half jaar weet je of ze spontaan herstellen of niet. Herstellen ze niet, dan zijn ze nog niet veel groter dan nu, en kunnen ze dus nog goed worden gerepareerd zonder dat er extra schade is ontstaan.

Zijn de gaatjes al groter of zitten ze op een lastige plek, bijvoorbeeld aan de zijkant van een kies (dus tegen een andere kies aan) of net onder het tandvlees, dan is reparatie aan te bevelen.

Je kunt het bovenstaande natuurlijk ook gewoon met je tandarts bespreken. Hij kan vast uitleggen waarom hij wil behandelen, en hoe groot of klein het risico is van uitstel.
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je heldere verhaal. Ik heb dit ook besproken met de tandartsassistente, maar werd daar niet veel wijzer van. Dit was een antwoord in de trant van dat behandelen wel aan te raden is, maar goede argumenten daarvoor kon de tandartsassistente mij niet geven, en ze erkende ook wel dat het niet heel veel kwaad kan dit nu nog niet te behandelen.