Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het nodig om gaatjes die alleen op de foto zichtbaar zijn te laten behandelen?

Ik ben vorige week bij de tandarts geweest. Na nog nooit gaatjes te hebben gehad, heb ik dit nu (bij een nieuwe tandarts) plots wel. En niet 1, maar 2! Deze waren met het blote oog niet te zien, maar wel na foto's. Nu heb ik een vervolgafspraak staan, maar ik ben zeer huiverig hierheen te gaan. Ik heb nergens last van en ook nog nooit gehad. De behandeling van de gaatjes gaat rond de €200,- kosten, dat vind ik behoorlijk prijzig. In hoeverre is het echt noodzaak deze gaatjes nu al te laten behandelen? Of kan dit ook wanneer ze ook met het blote oog zichtbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
8.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik begrijp dat je huiverig bent naar deze behandeling. Ook omdat je tot op heden nergens last van hebt (gehad). Toch lijkt het mij zinvol om deze gaatjes te vullen.

Zoals een tandarts ook adviseert op een tandartsforum: "Je kan natuurlijk wachten tot de gaten groter en groter worden. Totdat ze zeer gaan doen of tot ze de zenuw hebben bereikt. In het laatste geval kan dan gelijk een wortelkanaal behandeling worden gestart.

Gaatjes gelijk laten vullen dus!"

Het is natuurlijk uiteindelijk aan jou, maar beter voorkomen lijkt mij, dan dat je straks enorm veel last hebt en er (nog) meer dure behandelingen nodig zijn om de pijn/gezondheidsrisico's te beperken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ligt aan de grootte van de gaatjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden