Vullingen doen na een aantal jaar nog steeds pijn, is dat normaal?

Goeiedag,

Ik heb al meer dan 3 jaar last van vullingen, wanneer ik eet of zelfs tandenpoets heb ik pijn aan m'n gebit.

Het is precies op de plekken waar een vulling zit, maar wanneer ik eet en kauw elke keer op dezelfde plek verdwijnt de pijn (gevoel). De pijn is zowel bij diepere gaatjes als bij gaatjes die je zonder verdoving kan vullen (ik heb volgens mijn tandarts een erg gevoelig gebit).

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom? Lijkt me niet dat ik een wortelkanaalbehandeling moet overwegen wanneer ik een klein gaatje al heb...

de kleur van de vullingen zijn wit.
De tandarts heeft ook eens geprobeerd een andere vulling te gebruiken maar even eens doet deze ook zeer! (werd op dezelfde manier ingebracht)

Ik ben echt ten einde raad en wil er echt z.s.m. vanaf!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
5.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Begrijp ik goed dat je dit al wel hebt besproken met de tandarts?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer eens sensodyne tandpasta

Antwoorden (1)

"Kiespijn na vulling

Een kies of tand kan op boren en vullen reageren met pijnklachten. Binnen in de kies zit levend weefsel (zenuwen, bloedvaten etc.) met uitlopers in kanaaltjes die zich uitstrekken tot aan het glazuur. Daarom is boren vaak gevoelig. Bij alle handelingen die verricht worden om een kies/tand te repareren worden deze uitlopers geïrriteerd en het duurt een periode van enkele dagen tot een paar maanden voordat het weefsel zich hersteld heeft en de klachten, zoals pijnscheuten bij warm en koud, verdwijnen. Gevoeligheid bij warm en koud na het leggen van een vulling is dan ook normaal en zal in de meeste gevallen na een paar weken over zijn.

Het is wel van belang zeker te weten of de vulling niet te hoog zit. Mocht u (wanneer de verdoving uitgewerkt is) dat gevoel hebben, dan kunt u een afspraak maken zodat de vulling iets verlaagd kan worden. Bij een te hoge vulling kunnen uw klachten toenemen.

Wanneer u merkt dat de pijn toeneemt en u er ‘s-nachts niet van kunt slapen, is de kans groot dat het zenuwweefsel aan het afsterven is. De kies wordt gevoelig wanneer u dichtbijt of er tegenaan tikt. Warmte en koude veroorzaken langer aanhoudende pijn. U kunt het een paar dagen aanzien, maar de kans is groot dat het vanzelf niet over zal gaan. Het beste kunt u een afspraak maken."