Ik moet altijd overgeven bij het tandenpoetsen, wat kan ik hieraan doen?

Mijn tanden waren wit maar nu kan ik mijn tanden niet meer poetsen omdat ik steeds moet overgeven.
Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
19.9K
erotisi
7 jaar geleden
Probeer het eens zonder tandpasta of eentje zonder fluoride
fremar
7 jaar geleden
fobie?
SimonV
7 jaar geleden
Lukt het poetsen van de voorkant van de tanden en kiezen wel?
Erna55
7 jaar geleden
Het kan gebeuren dat de bij het poetsen van je achterste kiezen en kokhalsreflex krijgt.
Maar wanneer je dat ook krijgt bij het poetsen van de voorkant van je tanden, dan lijkt het op een angstreactie. Je zegt dat je tanden niet wit meer zijn omdat je niet meer kunt poetsen.
Hoe is het zo plotseling gekomen ?
Je kunt zelf proberen om je angst te reduceren door de voortanden 1 voor 1 te poetsen terwijl je rustig doorademt.
Blijf je angstig, dan doe je er goed aan om via de huisarts om professionele hulp te vragen.
Poet
7 jaar geleden
Heb je al succes met deze suggesties? Of moet er verder worden gezocht?

Antwoorden (2)

Als dat poetsen gebeurt met een langwerpige handtandenborstel, dan kan het aan te bevelen zijn om over te stappen op een elektrische tandenborstel met een kleine ronde borstelkop. Die laat je om de tanden en kiezen heen roteren, en hoeft niet zo ver achterin de mond te worden gestoken.
Amadea
7 jaar geleden
Ik heb fora afgezocht. Het komt vaker voor. Tips die men daar goed vond werken zijn de volgende:

* tijdens het tandenpoetsen goed in de spiegel te kijken. Doordat je hersenen registeren wat je ziet/doet, komt soms het reflex niet. Je bent dan heel "bewust" moet het poetsen bezig.
* goed door je neus ademen... niet een beetje, maar echt hard snuiven.
* Probeer in ieder geval een tandpasta te gebruiken die niet veel schuimt... parodontax schuimt niet zo erg,
* Verder helpt het om een tandenborstel te gebruiken die een kleine kop heeft. Lactona heeft een borstel. Of anders een kleine kindertandenborstel.