Is 3 weken kotsen schadelijk voor het gebit?

Een vriend van mij kotst al drie weken ongeveer elke dag zo'n 1-2 keer. Hij is allang naar de dokter geweest en toen is alles opgelost. Maar ik vroeg me af of als je 2-3 weken lang kotst elke dag je dan al gelere tanden krijgt of tanderosie, of dat er dan nog niet zoveel aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Het beste antwoord

Al die zuren die in je maag zitten en mee komen met het overgeven zijn niet goed voor je gebit, dat is duidelijk. Zieke mensen (met anorexia) die niet willen eten en na iedere maaltijd hun vinger in de keel steken om te kotsen ,krijgen last van een slecht gebit, het zuur tast het glazuur van de tanden en kiezen aan.

In hoeverre dit bij jouw vriend ook zo is, weet ik niet, misschien heeft hij wel iedere keer zijn mond met water gespoeld en/of zijn tanden gepoetst omdat de smaak ook niet zo fris/lekker is.

2 à 3 weken is niet zolang , dus niet waarschijnlijk dat het al verschil uitmaakt. Ik zelf zou wel redelijk snel een afspraak met de tandarts maken en e.e.a. laten checken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
"Iedere keer de tanden gepoetst" direct na het overgeven is funest voor je gebit aangezien je daarmee meer schade aanricht. Poetsen doe je pas na een uur nadat je iets zuurs hebt genuttigd of in dit geval gebraakt. http://mzccarnisse.nl/tandheelkundig/tanderosie.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BarendV Begrijp helemaal wat je bedoelt.
Echter als jij overgegeven hebt, denk je daar echt niet aan. Je wilt die vieze smaak uit je mond hebben, een schone mond/frissen smaak/schoon gezicht hebben en daar zit dan even je gezicht wassen en je tanden poetsen bij :-)