hoe gaat een tandarts te werk bij gaatjes?

Ik was vandaag bij de tandarts geweest na een lange tijd. In zijn eerste oogopslag zag hij niets en vond hij mijn gebit er prima uitzien. Toch nog een foto voor de zekerheid: blijken er 2 gaatjes tussen mijn kiezen te zitten. Er zijn nu 2 afspraken gemaakt maar ik heb eigenlijk geen idee wat ze precies gaan doen.. ik ben niet bang voor de tandarts maar boren of een prik voor verdoving in mijn tandvlees lijken mij verschrikkelijk. En hoe komt hij überhaupt tussen de tanden? Boort hij dan de halve tand weg ofzo?

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het ook graag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Z512099
8 jaar geleden
Je hebt een goede tandarts, hij vond cariës en dat moet nu weggewerkt worden, hij gaat eerst verdoven en dan het aangetaste gedeelte weg boren.
Voor dat je gaat kun je best een pijnstiller innemen want ook de prik en het boren ga je voelen, ontspannen zijn helpt ook, hij gaat zeker geen halve tand verwijderen.

Het beste antwoord

Zodra een tand of kies een gaatje (caviteit) heeft, zal het tandbederf zich steeds verder ontwikkelen. Dit kan zover gaan, dat de tandzenuw wordt aangetast en afsterft. Om dit te voorkomen zal de tandarts:

1. Plaatselijke verdoving toebrengen
2. De caviteit vergroten met een diamantboortje en vervolgens de cariës verwijderen
3. Vervolgens wordt het gaatje gespoeld en schoon geblazen
4. Aanbrengen van de vulling
5. Droog blazen van de vulling (er mag geen contact gemaakt worden met speeksel)
6. Afwerken van de vulling, zodat het gebit goed kan functioneren

Toegevoegd na 1 minuut:
De tandarts heeft een speciaal boortje in de vorm van een L. Hiermee kan hij gemakkelijk overal bij. Er hoeven dus geen tanden weg geslepen te worden of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Ik hoop dat het mee gaat vallen dan en neem van te voren een paracetemol voor de zekerheid. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter neem je een pijnstiller na de behandeling. De verdoving werkt namelijk nog een tijdje door. Het wordt afgeraden om vóór een ingreep/behandeling reeds pijnstillende producten in te nemen.