Welk voordelig en onschadelijk mondspoelmiddelwerkt preventief ivm (cariës) (naast poetsen)?

Poets (elektrisch) minimaal 1-2 x daags tanden.
Daarnaast om de 3 maanden naar mondhygiëniste.

Door verminderd zicht, kracht en spasmes blijkt dit nu niet voldoende voor de hoekjes en randen ( ook paar kronen)
Frisdrank drink ik heel zelden.
Adviezen ( door vele jaren heen ) zijn zo wisselend dat ook intussen mij niet meer duidelijk is wat nu ECHT nog zinvol is en ook betaalbaar voor de al zo duur verzekerde minima :)
(Goed verdund heb ik poos baking soda ook geprobeerd, maar mogelijk ook hierdoor pijnlijke plekjes tong en soms wang?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor dagelijks gebruik wordt over het algemeen een spoelmiddel zonder alcohol aangeraden. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is die van de Action; ik meen een euro (of tachtig cent?) per fles. Op de tweede plaats huismerk Albert Heijn, maar die is al bijna twee keer zo duur. Verder vond ik bij heel wat verschillende drogisterijen en supermarkten alleen maar middelen mét alcohol, al moet ik toegeven dat ik van die merken waarbij je al 4-6 euro per fles betaalt, niet de moeite heb genomen om de ingrediënten te lezen. Ik heb een slechte handfunctie en kan met wat hulpmiddelen en enige moeite nog wel poetsen, maar flossen of anderszins interdentaal reinigen gaat gewoon echt niet. Ik heb nooit gaatjes, maar bij de halfjaarlijkse tandartscontrole was een gebitsreiniging altijd echt nodig. Al jarenlang. De mondhygiëniste raadde mij op den duur aan om na het poetsen te gaan spoelen met mondwater. Als je kúnt flossen is dat natuurlijk altijd beter, maar wanneer je dat niet kunt, zou het enig effect kunnen hebben. Na een half jaar had ik veel minder tandsteen dan de controles daarvoor en sindsdien hoef ik minder vaak te komen. Ik weet niet of dat komt door het gebruik van dat mondwater, maar je begrijpt dat ik het voorlopig gewoon blijf gebruiken.

Ook Kamillethee is onschadelijk (niet doorslikken) om mee te spoelen. Het werd vroeger gebruikt bij keelpijn (om te gorgelen) en bij tandvleesontsteking (gingivitis). Door krachtig spoelen wordt het gebit schoon/ schoner, wat caries helpt voorkomen. De toch vrij conservatieve bron 1 erkent enige positieve werkingen, zoals licht ontstekingsremmend en enigszins werkzaam tegen een aantal klachten waaronder keelpijn. Natuurlijk werkt elke niet-suikerhoudende vloeistof tegen caries, omdat door het spoelen kleine voedselresten van het gebit verwijderd worden. aangezien tandplak en caries worden bevorderd door het achterblijven van voedselresten, is spoelen een goed idee (net als poetsen en flossen, om dezelfde reden).

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/kamille

Ik hoorde van mijn tandarts dat mondspoeling totaal niet effectief is, dus kun je beter daar je geld niet aan uit geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100