Is het normaal dat vulling steeds uit tand valt?

Voor de derde keer is tweevlaksvulling composiet (binnen een jaar) eruit.Volgens tandarts kan dit gewoon gebeuren.Garantie wordt nooit gegeven. Is dit normaal?

8 jaar geleden
in: Gebit
17.7K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal. Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere tandarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou wel eerst een klachtenbrief schrijven want anders hebben andere mensen er niks aan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag absoluut niet, ik heb er 1 die zit al 3 jaar. Ik zal als ik je was een second opinie vragen bij een andere tandarts. En ook eens vragen in je omgeving naar welke tandarts zij gaan en hun bevindingen over hun tandarts, trek hier uit je conclusie en neem dan met de tandarts van jou keus contact op voor een second opinie , en vraag deze dan ook gelijk naar de algehele staat van je gebid en bespreek ook met hem dingen over je huidige tandarts waar je ontevreden over bent, en overweeg dan een overstap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je tandarts een te groot gat probeerde te vullen . Dus een vulling die geen steun genoeg heeft . Om jou een duur alternatief te besparen . Maar nee ! Een goede vulling zit minimaal zo drie jaar vaak wel 15 jaar . Zo niet garantie .

Antwoorden (1)

Hoewel het altijd kan gebeuren dat je een vulling verliest , en die kans bij composiet veel groter is dan bij de oude amalgaamvullingen, is het natuurlijk niet normaal dat je hem drie keer in een jaar verliest.

Tenzij de oorzaak ligt bij het feit dat er iets mis is met je gebit, waar de tandarts je op gewezen zou moeten hebben (en een betere oplossing voorgesteld) is het mogelijk dat het probleem hem zit in de deskundigheid waarmee de vulling is geplaatst. Dat schijnt namelijk nogal nauwkeurig te luisteren. Wanneer een composietvulling niet zorgvuldig in lagen is opgebouwd , loop je het risico dat hij teveel krimpt bij uitharding en dus te los in je tand ligt. Dan is er weinig nodig om hem te verliezen. .

Misschien dat je tandarts hier wellicht niet echt het talent (of geduld ?) voor heeft, en dat het misschien geen slecht idee is te kijken of je wellicht beter een andere tandarts kunt kiezen. Want vier keer per jaar een nieuwe vulling is niet alleen een dure hobby, er moet ook elke keer een klein beetje bijgeboord worden, waardoor je uiteindelijk die tand gaat verliezen.

Maar....composiet is niet geschikt voor (heel) grote vullingen. Een porceleinen vulling zou dan wellicht een betere keus zijn. Of er moet toch worden overgegaan op het overkronen of vervangen van een tand. Met beiden zijn wel aanzienlijke kosten gemoeid. Dan toch vullen met composiet (in overleg met de patient ?) kan wel betekenen dat het risico op verlies of breuk binnen de gebruikelijke 3-10 jaar (levensduur composietvulling) groot is, en je tandarts dat niet kan garanderen.