Is het normaal dat een behandeling van een mondhygiëniste nog de hele dag pijn doet?

Ik heb geen slecht gebit, wel kans op ontstoken tandvlees (het is dus nog niet zo ver). Na de behandeling had ik de hele dag pijn op meerdere plaatsen in mijn mond, ik had aften (wondjes op tandvlees), en een mondhoek was een klein beetje gescheurd. Is dit normaal of is die mondhygiëniste veel te hardhandig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
13K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koop een tubetje Dentinox gel bij de drogisterij of apotheek, dat verdooft enigszins.
Zeker als je pockets zijn gemeten, dan kan dat wel helpen.
De aften hebben niets te maken met de mondhygiëniste, de mondhoek kan scheuren als je droge lippen hebt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik heb ook wel eens hele dag bloedend tandvlees gehad na behandeling

Het beste antwoord

Normaal is zo'n lastig begrip, als je zegt dat het normaal is mag je verwachten dat iedereen het heeft.
Dat is niet zo maar helemaal ongebruikelijk is het niet.

Pijnklachten kunnen voorkomen en ik heb wel verhalen gehoord van mensen die maanden gevoelige plekken hielden. Dat is niet perse de schuld van een hardhandige mondhygiëniste als zou het wel kunnen.

Dus je kunt alle kanten op.
Maar heb je last van gevoelig tandvlees krijg je bijv ook makkelijk last van bloedend tandvlees, zelfs bijv als je tandenstokers gebruikt, als je dat lang niet hebt gedaan is je mond echt een bloedbad na de eerste keer en alles doet pijn. Gebruik je die dingen elke dag en is je tandvlees weer gezond kun je behoorlijk tekeer gaan met die stokjes zonder een centje pijn of spatje bloed.

Het zou in theorie mogelijk zijn dat ze hardhandig waren maar een gezonde mond kan veel hebben. Pijnlijk, slecht verzorgt tandvlees kan weinig hebben, doet gelijk pijn en gaat bloeden.

Dus het zou de (helaas) slechte staat van je tandvlees kunnen zijn. Lichtpuntje is dat je met deze behandeling op weg bent dat te verbeteren.

Je kunt ze evt wel bellen, het uitleggen en tips vragen voor de komende dagen (waarbij ik verwacht dat ze zeggen: tandenstokers gebruiken, en flossen, ook als het gaat bloeden, en gewoon 2x per dag en dan moet na 2 weken het heel veel beter gaan)