Welke kroon kan ik best kiezen?

Beste mensen,

Mijn achterste kroon is een stuk afgebroken en omdat het al een oude kroon is wil ik een nieuwe laten plaatsen.

De kroon is niet te zien als ik lach, omdat ie achterin zit. Hij zit in de bovenkaak.

Ik zou graag een kroon van goed kwaliteit. Nu zie ik zirconiumkronen en porceleinen kronen en kronen van metaal met porcelein erom heen.

En ik zie dat er tandartsen zijn die en machine hebben, waarbij de kroon ter plaatse gemaakt en gezet kan worden zodat er geen noodkroon nodig is. Ik weet niet waar dat soort kronen dan van gemaakt zijn?

Wat kan ik nu het beste nemen?

vr gr Gonna

8 jaar geleden
in: Gebit
6.5K

Antwoorden (1)

Een kroon kan worden gemaakt van porselein, metaal of een combinatie van beide.
Een volledig zirkonium of een volledig metalen kroon is het sterkste. Daarmee zal het niet gebeuren dat er een stuk afbreekt.

Metalen kronen zijn een van de oudere technieken die zich in de loop der jaren hebben bewezen als zeer functioneel. Ze worden tegenwoordig alleen nog uit het zicht gebruikt.

Door nieuwe technieken is tegenwoordig de kans op breuk in een porseleinen kroon ook uitgesloten. En het ziet er natuurgetrouw uit. Dat is echter niet nodig, omdat de kies niet zichtbaar is. Een porseleinen kroon wordt gebruikt als vervanging voor een tand of kies die in het zicht ligt.

CEREC is de naam van de computergestuurde behandelmethode die het voor een tandarts mogelijk maakt kronen (en andere substituten) in één zitting te vervaardigen. Als materiaal kan het uiterst sterke lithium di-silicaat gebruikt worden, maar dat is het duurste en bewerkelijkste keramiek. Het moet na het uitslijpen nog een kwartier in een oven. Andere mogelijkheden zijn glas- of veldspaat porselein of kunststof. Niet elke tandheelkundige praktijk maakt gebruik van deze methode, dus het is de vraag of jouw tandarts dit kan.

Jouw tandarts kan het beste informeren welke kroon voor jouw gebit het beste is. Ook kan het uitmaken welke soort (beter) vergoed wordt door jouw tandartsverzekering.
Amadea