Heb ik een kroon of een brug?

Beste,

Ik mis mijn buitenste twee snijtanden aan de boven kant van mijn mond. Toen ik een beugel kreeg zijn mijn hoektanden op de plek van de snijtanden geplaatst. Later toen de beugel uit ging, moest is naar de tandarts om de punt van die hoektanden weg te werken. Ze hebben er iets tegenaan geplakt, of op gezet. Dus het valt nu niet meer op dat ik 2 snijtanden mis, want de hoektanden lijken gewoon normaal. MAAR, nu is mijn vraag wat de tandarts gebruikt heeft. In de loop van de jaren zijn ze nogal verkleurt en nu ik mijn tanden gebleekt heb valt het helemaal goed op. Dus ik wil ze vervangen laten vervangen.

Volgend jaar ben ik weer verzeker voor de tandartskosten, dus ik zou graag willen weten wat er bij mij is gebruikt en hoeveel het ongeveer kan kosten als ik ze laat vervangen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je tandarts dat wel weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet die tandarts zeker, maar als ie dat nu gaat vragen gaat dat geld kosten.
Hoewel je dit aan wel kosteloos aan de assistent kan vragen. Die kan je tevens een ruwe schatting van de kosten geven. 1 kroon kost ongeveer 700,-
http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/rekeningen/wat_kost_een_behandeling#kroonplast
Wat de optie van Lies12 kost weet ik niet. (het zal minder zijn)

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is het gewoon een opbouw met composiet, maar het kan ook een kroon zijn. Als je tand deels is afgeslepen en er daarna een soort 'kapje' overheen is geplaatst, is het een kroon. Als er een stukje composiet tegenaan is geplaatst (na eventueel wat bijslijpen maar niet zo dat je alleen nog een stompje tand overhoudt zoals bij een kroon), dan niet. Een opbouw van composiet is meestal genoeg als het gaat om het veranderen van de vorm van de tand, bij schade is een kroon eerder nodig.

Een brug wordt over minimaal drie elementen heen geplaatst als op de middelste van drie tanden of kiezen geen kroon meer geplaatst kan worden. Daarvoor moeten de twee buitenste elementen afgeslepen worden zodat de brug geplaatst kan worden: je overbrugt daar dus echt een afwezige of zeer slechte tand mee. Als het om één tand gaat, is dat het dus in elk geval niet.

Met wat jij beschrijft dat er iets 'tegenaan geplakt' is, lijkt mij dat het gewoon een composietopbouw is. Dat kan na verloop van tijd inderdaad verkleuren. Maar vraag je tandarts als je het precies wilt weten.

Toegevoegd na 5 uur:
Bijna je vraag over de kosten vergeten: de tarieven kunnen nogal variëren. Een kroon kost al gauw tussen de 600 en 700 euro, opbouw met composiet is afhankelijk van hoeveel materiaal en werk nodig is, maar meestal goedkoper dan een kroon. Meen ergens rond de 200 euro per tand, maar dat weet ik niet zeker. Tandartsen adverteren meestal met de tarieven "exclusief materiaalkosten", dus de totale kosten zijn moeilijk te schatten. Je hebt wel kans dat het goedkoper is, omdat het gaat om vervangen en niet plaatsen, dus de tanden zullen wellicht minder voorbereiding behoeven.

Denk er wel aan dat na bleken je tanden langzaam aan geliger worden, en dat dit sneller gaat dan het natuurlijke proces bij zo'n composietopbouw of kroon. Je krijgt dan alsnog een kleurverschil.