vulling ontstoken of tandvlees onstoken ?

ik heb sinds een weekje klein beetje las gehad van me tandvlees (links onder) en die pijn trok gister weg maar vandaag was ik aan het eten en toen was me kies zeeer gevoelig hij is een jaar geleden ongeveer gevuld met witte vulling maar is altijd beetje gevoelig geweest tikken koud warm niet vreselijk veel pijn maar ik was aan het eten en toen ik op me gevulde kies beet deed die ontzetten veel pijn maar me andere tanden zijn ook nog altijd gevoelig ma de gevulde kies altijd het meeste er zit wel een heel klein bruin vlekje op hij doet zo geen pijn maar als ik erop bijt met praten dan ga ik heel veel pijn krijgen wat zou het kunne zijn volgens jullie ben niet iemand die graag na de tandarts gaat want daar ben ik ontzetten bang voor en na mijn gevoel heb ik een tandvlees onsteking omdat ik te ruw heb gepoetst want het bloed soms wel eens een beetje

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
5.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Me i.p.v. mijn, na i.p.v. naar, ma i.p.v. maar. Het is inderdaad een moeilijk leesbare tekst zo. In ieder geval kan een vulling niet ontsteken, want dat is in feite dood materiaal. Dus dat is het zeker weten niet. Mogelijk dat de vulling is losgeraakt. Of wat Jc54 zegt. Misschien zit er nog een gaatje naast de vulling. Maar dat is echt iets wat alleen de tandarts je kan vertellen helaas. Ik ben zelf ook geen fan van de tandarts, bah ik ga liever naar de huisarts. Ontstoken tandvlees gaat relatief snel over. Tenminste dat is mijn ervaring. Als dit lang blijft aanhouden zou ik toch even een bezoekje brengen aan de tandarts. Sterkte in ieder geval :-(
amao
9 jaar geleden
Toelichting kan ik moeilijk lezen. Graag beter Nederlands leren schrijven, vraagsteller.

Antwoorden (3)

Een beetje lastig te lezen verhaal, maar als ik het goed begrijp, komt het me wel bekend voor. Zelf ook ooit zoiets meegemaakt, en toen bleek er een aangetaste zenuw onder de vulling te zitten. Een wortelkanaalbehandeling was toen de oplossing.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
deed het zeer de behandeling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vandaag deed me tand minder pijn en minder gevoelig nog altijd een beetje na pijn ik kijk het nog even aan groetjes en bedankt
"ruw heb gepoetst want het bloed soms wel eens een beetje"
Het wijst op een tandvleesontsteking.
Niet te ruw poetsen, met een zachte borstel.
Probeer eerst een paar weken te poetsen met Perio-Aid tandpasta. Dat bevat ChloorHexidine, tegen ontsteking.
Wordt het niet beter, dan weet je in elk geval dat het iets anders is.
Waarschijnlijk dan wel naar de tandarts.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vandaag deed me tand minder pijn en minder gevoelig nog altijd een beetje na pijn ik kijk het nog even aan groetjes en bedankt
of het kan ook zijn, dat is tenminste wat ik al meerdere keren heb gehad.
Bij een 'gewone' vulling heb je dat probleem niet, maar bij een witte vulling moet je goed opletten dat de vulling wel goed is afgeslepen, op de juiste hoogte.
Dit kan weleens verkeerd zijn gegaan .... dat het nét iets te hoog zit .... waardoor je steeds een bepaalde druk blijft uitoefenen op de vulling. Het slijpen van de vulling (op de juiste hoogte) doet GEEN pijn .. integendeel ... als het goed is merk je daarna dat de pijn gaat verdwijnen :D
Succes, ik hoop dat je zo slim bent tóch maar even naar de tandarts terug te gaan. Het hoeft helemaal niet erg te zijn ... en als je de tandarts verteld dat je bang bent kan hij/zij daar rekening mee houden. ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
of het kan ook zijn, dat het iets anders is ..... , dat is tenminste .... etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou hartelijk bedankt de pijn is vanaf eergister heel erg geworden bij aanraken nu doet de pijn gister niet zo heel erg een beetje een prikkelende pijn maar ik heb er ook oorpijn bij gekregen en pijn aan me klieren en hoeste de kies kan ik nu meer druk op zette maar het doet wel nog pijn als er meer druk op komt ik heb voor morgen een afspraak om half 10 blij ben ik niet maar spring een gat in de lucht als er niks ernstig is dankjullie wel !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou..heel benieuwd ook naar de uitkomst..vertel..!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
laat je het even weten wanneer je bij de tandarts bent geweest? en dan ben ik ook benieuwd wat de tandarts heeft gezegd/ gedaan. ;) heel veel liefs, DLG