Heeft het dragen van een spalkje achter je tanden nut? En zo ja, voor hoe lang heb je het dan nodig?

Ik heb al jaren een spalkje achter mijn tanden (boven en onder). Nu vraag ik mij af of dit een truc is van de orto om geld aan te verdienen of dat het echt nut heeft dit de rest van je leven te dragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
51K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mocht het er na een paar jaar uit. Maar dat is al lang geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ze ook nog. Waarschijnlijk kun je ze 10 jaar na het verwijderen van je beugel nog inhouden.
Ritsuka
9 jaar geleden
bij mij werd gezegd: gewoon er in laten zitten zo lang mogelijk, dan blijven je tanden recht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de mijne al zeker 20 jaar. Destijds zeiden ze niet dat ik de rest van mijn leven en beugel zou moeten dragen (want zo voelt het voor mij), maar weghalen lijkt me helemaal akelig. Weghalen van de blokjes was ook al zo akelig! Mijn kinderen moeten wel een héél scheef gebit hebben voor ik ze dat aan doe!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja datzelfde had ik ook. Mij werd aan het begin ook niet verteld dat ik daarna een spalk voor het leven zou houden. Anders had ik het misschien nooit gedaan.

Het beste antwoord

Ja, dit heeft nut. Na een beugelbehandeling staan je tanden wat losser. Dat is namelijk wat een beugel doet: je tanden bewegen door het bot heen. Precies ook de reden dat een beugel soms pijnlijk kan zijn trouwens.

Maar omdat je tanden en kiezen tijdens en na de beugelbehandeling een beetje los staan, is de kans vrij groot dat tanden opnieuw gaan schuiven. Je tanden gaan dan dus weer scheef staan. Er zijn genoeg mensen die er heel erg van balen dat zij nooit zo'n spalkje - of eventueel een retentiebeugel voor de nacht - hebben gehad, omdat hun tanden weer net zo scheef staan als eerst. Best jammer van een vaak kostbare en langdurige beugelbehandeling.

Daarbij vraagt een spalkje over het algemeen zo goed als geen onderhoud van de orthodontist. Een reden om extra geld te verdienen is het dus zéker niet. Het enige nadeel van een spalkje vanuit tandheelkundig oogpunt is dat het moeilijk is om je tanden schoon te houden aan de achterkant. Er hoopt zich gemakkelijk plaque op achter en onder dat spalkje zodat je sneller tandsteen krijgt. Het is dus belangrijk om regelmatig naar de tandarts te gaan voor controle en indien nodig tandsteen te laten verwijderen.

Na een bepaalde tijd zullen je tanden niet meer opnieuw aan de wandel gaan, of is in elk geval het risico op grote verplaatsingen kleiner. Orthodontisten hanteren daar verschillende termijnen voor, ik heb twee jaar wel eens gehoord, maar ook vijf of zelfs tien jaar. In elk geval is het zo dat het spalkje kort na de behandeling het meest nodig is. Als je er last van hebt en je beugel is er al een paar jaar uit, dan kun je eens overleggen met je tandarts of orthodontist of hij verwijderd kan worden of dat het verstandiger is om hem nog wat langer te laten zitten. De meeste mensen hebben er geen of weinig last van, dus laten hem gewoon zitten.

Mocht je er heel veel last van hebben, dan zou je je orthodontist kunnen vragen om een alternatief. Je kunt ook kiezen voor een retentiespalk voor de nacht bijvoorbeeld, maar die moet wel consequent gedragen worden omdat hij anders niet meer past. Doordat je tanden dan dus weer zijn verschoven, welteverstaan. Ik denk dan ook dat een retentiebeugel meer onderhoud en dus meer orthodontistbezoeken zal vergen dan een simpele spalk achter je tanden. Die kun je namelijk ook gewoon bij je eigen tandarts opnieuw laten plakken als hij bijvoorbeeld eens los raakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de orthodontiebehandeling zijn jouw tanden (als het goed is) in een mooiere stand gaan staan. Dat spalkje achter jouw tanden zorgt ervoor dat ze in die mooie, nieuwe stand blijven staan en niet weer terug gaan naar hun oude stand.

Niet elke orthodontist gebruikt een spalkje. Soms kun je met een nachtbeugel 'afbouwen' (maar dan ook vaak in combinatie met het spalkje).

Bij de meeste orthodontisten hou je het spalkje de rest van je leven. Als je last hebt met eten kun je hem er wel eerder uit laten houden.
Het spalkje is geen garantie dat je tanden recht blijven staan, maar de kans dat ze recht blijven staan is groter dan als je geen spalkje hebt.