Waarom zit je tandverzekering niet inbegrepen bij je zorgverzekering?

Het is tenslotte ook gewoon je lichaam. Neem bv je botten, die hoef je toch ook niet los te verzekeren, die zitten ook in je basisverzekering. Waarom tanden niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zorgkosten worden ieder jaar hoger, vooral de prijzen voor tandartsen en kaakchirurgen zijn stevig gestegen, daarom stijgt ook de prijs van de zorgverzekering, daarom worden bepaalde dingen uit het basispakket gehaald, om de prijs van de zorgverzekering te drukken. Ook de overheid en de werkgevers betalen een deel mee aan de ziektekostenverzekeringen, zij willen ook bezuinigen en daarom wordt er ook geschrapt het pakket. Ik vind het ook een slechte zaak, dat de tandarts niet meer in het basispakket zit en voor veel mensen zelfs onbetaalbaar is. De gezondheid van je gebit, is sterk medebepalend voor je algehele gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens voor een groot gedeelte een kwestie van geld. Als het er weer ingaat moet het geld ergens vandaan komen. Gaan we de basispremie verhogen, loonbelasting verhogen etc. Of gaan we bezuinigingen op onderwijs, uitkeringen, defensie, politie of .....
De overheid moet keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goede vraag. Je hebt, na het wisselen van de tanden, maar 1 gebit waarmee je het moet doen. En het wordt steeds duidelijker hoeveel invloed je gebit heeft op de rest van je lichaam. Sluit me helemaal aan bij crea dus!
paulus811
9 jaar geleden
Het is oneerlijk voor mensen met een kunstgebit. Zij betalen mee voor iets wat ze niet meer hebben. Dat is met je skelet een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meen je dit nu, Paulus811, of is dit een grap?
paulus811
9 jaar geleden
Waarom is het een grap? Ik ben voorstander van meer maatwerk en eigen keuzes kunnen maken. Ik betaal dat ene consult per jaar bij de tandarts zelf wel, ik WIL er helemaal niet voor verzekerd zijn. Er zit al zoveel onzin in de standaardpolis zoals plaswekkers, kraamhulp (ik ben 49!) etc. Als je alle onzin eruit haalt, kost de polis nog maar de helft. Degene die zich wel voor een plaswekker wil verzekeren moet dat vooral doen. En daar mag je het van harte mee oneens zijn, maar zeg dan waarom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, Paulus, niet oneens, ik checkte alleen even. Dit is ook mijn mening dus ben het met je eens.

Het beste antwoord

Het simpele antwoord: omdat de geneeskunde en de tandheelkunde worden beschouwd als twee aparte onderdelen van de gezondheidszorg. Je kunt naar de huisarts voor alle zaken die het lichaam/je gezondheid betreffen, maar niet voor het gebit. Andersom kun je niet met lage rugpijn aankloppen bij de tandarts.

Bij de opleiding geldt dit ook zo: Je studeert geneeskunde (incl. de botten, ogen, enz), of je studeert tandheelkunde. De studies zijn van elkaar gescheiden.

De zorgverzekering is ook langs deze lijnen opgebouwd.

Is dit ook logisch? Nee, dat niet perse. De geschiedenis van de tandheelkunde laat zien dat artsen en ook barbiers zich tot ver in de 19e eeuw ook met tandheelkunde bezighielden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_tandheelkunde ). Tandartsen hebben zich pas later als aparte beroepsgroep afgescheiden, maar het had anders kunnen verlopen. Dan hadden we nu misschien geen aparte tandartsen maar wel aparte knieartsen gehad, met bijbehorende aparte zorgverzekering.