Wat is er beter of slechter aan een klikgebit?

In vergelijk met een 'gewoon' kuntstgebit, welke voor- en nadelen heeft een klikgebit? En is het plaatsen van die pennetjes in je kaak een simple ingreep?

9 jaar geleden
in: Gebit
3.1K
Ivana
9 jaar geleden
Heb je hier iets aan?
http://www.implantonium.nl/klikgebit.html

Het beste antwoord

De juiste keuze maken tussen een kunstgebit of klikgebit is voor iedereen anders en afhankelijk van uw klachten, wensen en mogelijkheden. Er spelen ook factoren mee zoals mondhygiëne mogelijkheden, de vorm van uw kaak en uw algehele gezondheid.

Wel moet je goed nadenken over de keuze, implantaten neem je niet 'zomaar even'. Als u blijft twijfelen, ga vooral in gesprek met een implantoloog en of met de tandarts. Samen kunnen jullie kijken naar de beste oplossing.

Hieronder in ieder geval een opsomming van voor- en nadelen van zowel kunstgebitten en klikgebitten.

Voordelen van een kunstgebit zijn:
- U hoeft geen tanden of implantaten te poetsen, alleen uw kunstgebit poetsen is zo gebeurd.
- U hoeft nog maar eens in de paar jaar naar de tandarts voor controle van uw kunstgebit.

Voordelen van een klikgebit zijn:
- U kunt weer veel makkelijker eten
- Praten of lachen kunt u weer zonder schroom of angst om het gebit te ’verliezen’
- Drukplekjes komen nauwelijks nog voor bij een klikgebit
- Waar implantaten zitten slinkt de kaak niet meer
- Het gehemelte kan vrij gehouden worden, er is geen hele plaat meer nodig
- Het is goed voor uw zelfvertrouwen om een zorgeloos klikgebit te hebben.

De nadelen van en kunstgebit zijn:
- Vaak zit een onderprothese los in de mond
- Afbijten met de voortanden gaat moeilijk of niet
- Praten en hard lachen is soms lastig met een kunstgebit
- Door het loszitten en schuiven kan een kunstgebit drukplekjes veroorzaken
- De kaken slinken langzaam maar zeker, met name de onderkaak kan heel klein worden
- U kunt onzeker worden door het loszitten van uw kunstgebit

De nadelen van een klikgebit zijn:
- U krijgt implantaten, dat is een poliklinische operatie. Soms is ook een kaakopbouw onder narcose nodig voor een klikgebit.
- Er is een kleine kans dat implantaten niet vastgroeien.
- U moet heel precies poetsen omdat implantaten gevoelig zijn voor ontstekingen.
- U moet weer een aantal keer per jaar naar de mondhygiëniste of tandarts
- Een klikgebit is lastiger schoon te houden door de metalen onderdelen erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
teusvh
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide reactie