Is het verstandig om te melden dat je drugs gebruikt bij de tandarts?

Ik heb een nieuwe tandarts en die heeft mij een vragenlijst mee gegeven en hij wilt het liefst zo veel mogelijk weten. Ik heb jaren geleden toen ik nog puber was een paar jaar xtc gebruikt maar ligt nu ver achter mij en ik schaam mij hier eigenlijk voor en heb het er dus liever niet meer over. Maar ik heb wel schade aan mijn tanden wat wel eens door het drugs gebruik gekomen kan zijn. Waarom wel vermelden of waarom juist niet vermelden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn twee mensen tegen wie je nooit moet liegen: je (tand-)arts en je advocaat.

Antwoorden (1)

Je tandarts heeft een beroepsgeheim en hij zal je echt niet veroordelen op een paar keer XTC-gebruik. Bij artsen (in het algemeen) kan je het beste gewoon altijd eerlijk zijn over wat je in je vrije tijd doet, zij kunnen je dan beter behandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zit het dan als hij een aanvraag wilt doen bij de verzekering en in dat rapport vermeld dat ik xtc gebruikt? (Je weet maar nooit wat er in de toekomst kan veranderen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals gezegd heeft je tandarts beroepsgeheim, jouw tandarts raakt zijn licentie kwijt als hij dit soort gegevens doorspeelt aan je verzekering. Dat beroepsgeheim is een zeer gewaardeerd iets en zal niet snel komen te vervallen. Je hoeft je hier dus echt geen zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima advies +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal nog even beter uitleggen. Ik heb een psychische aandoening en nu wilt de tandarts de diagnose hebben met verslag erbij, dat verslag is heel persoonlijk want staat ook een samenvatting van mijn leven in. Dit wilt hij door sturen naar de verzekering zodat ik meer kans heb dat mijn behandeling vergoed word. Ik voel mij hier best ongemakkelijk bij en ik ben bang dat de verzekering dingen uit het verslag ooit tegen mij gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou ik ook niet doen. Je medische gegevens zijn privé, misschien nog wel meer bij psychische stoornissen. Ik zou je behandelaar (psycholoog of psychiater) vragen een verklaring te schrijven voor de verzekering, met alleen de informatie erin die van belang kan zijn voor vergoeding. Wil je behandelaar dit niet, dan zou ik een kopie maken van een bestaand verslag waarbij je alles afschermt wat niet direct van belang is, en dat eventueel aanvullen met een eigen brief of brief van de tandarts. Zo kun je wel laten zien dat bijvoorbeeld een bepaalde diagnose is gesteld, zonder dat ze iets als een complete beschrijving van jouw leven met alle ups en downs krijgen. Want dat zou ik inderdaad absoluut afraden om zo op te sturen, daar heeft de verzekeraar simpelweg geen bal mee te maken.