Wat kan je doen aan hevige pijn van het doorkomen van de verstandkies? Pijnstillers helpen niet.

Mijn vriend zijn verstandkies komt door en hij heeft daar super veel pijn aan. Zijn al langs de tandarts geweest maar die raad aan om ze er niet uit te halen omdat er een zenuw tussen zit en als dat fout gaat dan zou zijn gezicht de rest van z'n leven gaan hangen.
Maar nu hebben we ibru bruistabletten meegekregen maar die helpen ook niet, niets helpt tegen de pijn. Paracetamol nier, ibru niet. Het enige wat werkt is als ie water in z'n mond doet en daarmee z'n mond spoelt.
Maar goed daarmee loop je weer de kans op watervergifteging.
We zijn gewoon ten einde raad! Aan de tandarts heb je niets want die weet ook niet wat hij ermee aan moet.
Het lijkt op dry socket (dat had hij de vorige keer bij het trekken van z'n verstandkies) maar deze keer is er nog niets getrokken dus kan het niet zijn.
Kan iemand ons de gouden tip geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
91.3K
Amadea
10 jaar geleden
Als je spoelt met water en het daarna uitspuugt is er helemaal geen kans op watervergiftiging. Je hoeft het toch niet in te slikken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms helpt het om op een bijtring bijten, net als bij baby's wanneer de eerste tandjes doorkomen. Watervergiftiging kun je hooguit krijgen als je meer dan drie liter water per uur drinkt zonder te eten. Komt in zeldzame gevallen voor bij XTC-gebruikers, die krijgen na gebruik enorme dorst.
Ritsuka
10 jaar geleden
je krijgt echt niet zomaar watervergiftiging, daarvoor zou je echt iets van 3 liter in een uur moeten drinken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou aan die 3 liter komt ie toch snel. Gaat echt veel water doorheen nu. Hij spuugt het nu ook steeds uit.
Ivana
10 jaar geleden
Spoelen met kamillethee. Dat neemt ontsteking weg en maakt het tandvlees wat zachter zodat de kies makkelijker doorkomt. Maar toch naar een goede, eventueel andere, tandarts gaan.

Het beste antwoord

Ik ben bang, dat er eigenlijk maar twee opties zijn.
Bij optie één zou de tandarts/ kaakchirurg de verstandskies verwijderen. Na de operatie zal hij dan natuurlijk nog wel pijn hebben, maar die pijn is over het algemeen redelijk tot goed te onderdrukken met pijnstillers. Als de wond dan genezen is zal hij ook van de pijn af zijn.
Bij optie twee zal hij de tijd totdat de kies is doorgebroken moeten uitzitten. Pijnstilling is dan de enige optie om de pijn te onderdrukken en deze periode tenminste dragelijk te maken.

Ik begrijp uit je verhaal, dat optie één niet mogelijk is. Anderen vinden het verhaal van de tandarts maar raar. Als arts moet ik zeggen, dat ik dit helemaal niet raar vind klinken en me de angst van de tandarts goed voor kan stellen.

Dan blijft pijnstilling dus als optie over. Het goede nieuws is, dat pijn eigenlijk altijd goed te onderdrukken is, of op zijn minst dragelijk te maken is (uitzonderingsgevallen zoals in een terminale fase daargelaten; daar is nu natuurlijk geen sprake van.) Als pijn niet voldoende onderdrukt wordt, dan komt dat meestal doordat er te weinig medicatie of op een verkeerde manier genomen wordt.
Je noemt paracetamol en ibuprofen, maar noemt geen doseringen. Het beste kan hij in ieder geval de paracetamol in hoge dosering nemen; dit geeft eigenlijk nooit bijwerkingen. Dit betekent dat hij 4 maal op een dag twee tabletten van 500mg moet nemen.
Daarnaast zou ik zeker in de eerste dagen de ibuprofen erbij nemen. Ook dit kan in hoge doseringen. De maximum dosering is 2400mg per dag. Meestal is 3 maal daags 600mg voldoende, maar dat mag dus ook (voor maximaal een paar dagen) 4 maal daags genomen worden. Mocht hij bruistabletten van 400mg hebben, dan mag hij die dus ophogen tot maximaal 6 maal daags 1 tablet.

Het spoelen met water is geen enkel probleem. Als hij het water uitspuugt is er geen enkel risico op watervergiftiging; als hij het water wel doorslikt is het risico nog nihil. Risico's op watervergiftiging worden op sites als deze schromelijk overdreven. Je zegt dat dit goed helpt, dus ga daar vooral mee door.
Ik vermoed dat dit spoelen vooral helpt door het koelend effect van water. Mogelijk wat sabbelen op een ijsklontje of koelen met ijs tegen de wang nog extra helpt.

Mocht de pijn ondanks dit nog ondragelijk blijven (maar geef al die pijnstilling wel minstens een dag de tijd om in te werken) ga dan alsnog naar een arts. Qua pijnstilling is er nog meer dan alleen paracetamol en ibuprofen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Is bij ibuprofen niet ook een maagbeschermer (omeprazol) geindiceerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord. Daar heb ik iets aan :)
Qua dosering neemt hij het inderdaad niet gestructureerd. Ik weet wel dat hij overal de hoogste dosering neemt.
Ook hebben we van de vorige keer nog paracetamol codeïne. Hij is nu naar de huisarts voor slaapmiddelen want die slaap is door de pijn ook ver te zoeken en dat maakt alles natuurlijk niet beter. Ik ga ervoor zorgen dat hij de pijnstillers gestructureerd inneemt en dan hoop ik dat het werkt.
Qua water werkt het inderdaad verkoelend zegt ie maar ijs is net te koud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De truc met pijnstillers is om ze op vaste tijden in te nemen. Dus sowieso een goed idee om hem dat te laten doen. Als he vermoeid bent is de pijn ook nog heviger.
Laat hem met de codeine wel opletten, dat hij nog ontlasting krijgt; het maakt de ontlasting vaak erg hard. @reddie: ppi's zijn alleen geïndiceerd bij chronisch gebruik (langer dan 2 weken), bekende maagklachten of een leeftijd boven de 70 jaar.

Andere antwoorden (3)

"Zijn al langs de tandarts geweest maar die raad aan om ze er niet uit te halen omdat er een zenuw tussen zit en als dat fout gaat dan zou zijn gezicht de rest van z’n leven gaan hangen"

Dat vind ik een héél raar verhaal van de tandarts. Ik raad jullie dringend aan om je licht eens bij een andere tandarts op te steken. Het feit dat de verstandskiezen pijn doen toont al aan dat er iets niet goed zit, en dat het dus veel verstandiger (haha!) zou zijn om ze te verwijderen, desnoods door een kaakchirurg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op röntgenfoto's was dat te zien.
Maar lijkt me toch raar om z'n risico te moeten lopen als die eruit zou moeten. Aan de kaakchirug heb ik ook geen vertrouwen meer in. De laatste keer werden we ook elke keer naar huis gestuurd met weer nieuwe pijnstillers en uiteindelijk na zelf onderzoek op Google bleek mijn vriend dry socket te hebben en de kaakchirug zelf had daar nog niet aan gedacht... Terwijl we tot 3x toe terug waren gekomen en 2x op de eerste hulp hebben gezeten.
Nu dus de zelfde hevige pijn maar geen wond..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zijn zenuwen helemaal niet te zien op röntgenfoto s. Ik zou toch voor een second opinion gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo gek is die uitspraak niet hoor. In dat gebied loopt onder andere de nervus facialis; de zenuw die onder andere de motoriek in het gelaat verzorgt.
Zenuwen zijn inderdaad niet te zien op rontgenfoto's, maar de anatomie van het gelaat is bekend. Hoewel je de zenuw dus niet ziet op de foto, weet je dus wel dat die zenuw er loopt. Een verlamming van de nervus facialis is een bekende (gelukkig zeldzame) complicatie van het trekken van (verstands)kiezen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat wilde ik net ook schrijven, flipjeboot, maar dan in mijn lekentaal. Mijn tandarts heeft me er ook wel eens voor gewaarschuwd. Zeker bij trekken, maar zelfs bij het geven van een verdovingsprik. Ze moet echt opletten dat ze deze aangezichtszenuw (ik geloof dat zij hem zo noemde) niet raakt.
Ga naar de huisarts en vraag om andere pijnstillers. De huisarts heeft een receptenboekje vol.
10 jaar geleden
Mijn vader kwam net aan met de eeuwen oude truc van een wattje met jonge jenever erop. Werkt als een malle! Na 5 minuten is de pijn al helemaal weg. En als ie terug is? Weer een wattje. Hoeft niet een hele borrel over het wattje heen gewoon een paar druppels op de goeie plek doet al wonderen!