Binnenkort onderga ik een kaakoperatie, hoe kan ik mij hier het beste op voorbereiden?

Na 1 jaar gebeugeld te hebben mag ik zeer waarschijnlijk binnenkort (eindelijk) onder het mes om mijn kaak recht te laten zetten.
Met een herstel van 4á5 weken op vloeibaar voedsel, vraag ik me af hoe ik me het beste kan voorbereiden.
qua spullen die evt mee moeten naar het ziekenhuis, de saaie 4/5 weken thuis revalideren en het vloeibaar eten.
Alle ervaringen en/of tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2.3K

Het beste antwoord

Zorg ervoor dat je fit bent. Eet een poos van tevoren extra gezond en zorg voor een goede conditie. Een gezond lichaam herstelt sneller en beter.En zorg voor een goede en makkelijk te hanteren blender, zodat je na de operatie snel voedzame en lekkere dingen kunt pureren. Ook kun je van te voren wat recepten opzoeken van gerechten en smoothies die jouw smaak zijn.

Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je je er verder bijna niet op kunt voorbereiden. Ik had mij enorm verheugd op de operatie (net als jij lang gewacht) en ging bijna fluitend de operatiekamer in. Voor mijn operatie had ik alvast televisie aangevraagd, want ik bedacht me dat ik me wel eens "niet zo lekker" zou kunnen voelen na de operatie. Omdat ik een dubbele kaakoperatie onderging (bovenkaak kantelen en onderkaak naar voren) werd ik wakker met een dreunende pijn in mijn hoofd. Hoewel de folder van het Ikaziaziekenhuis sprak vanongemak in plaats van pijn, moet ik dat toch echt bestrijden. Ik had teveel last om tv te kunnen kijken.
De pijn bleef 6 dagen lang aan, mijn gezicht zwol op en ik kon bijna niet slapen. Tot ik mij op dag 7 ineens voor de helft beter voelde en ik echt op ging knappen. Het is nu drie jaar geleden en ik heb al 2 jaar en 10 maanden nergens meer last van. Alleen wat ongevoelige plekken in mijn gezicht en lip. Maar dat went.

En last but not least:
Bereid je naasten erop voor dat jij een paar dagen even lekker verwend moet worden. Je hebt het verdiend!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moest je een week in het ziekenhuis blijven? Mij is verteld woensdag derin, vrijdag deruit (als het meezit). Waarschijnlijk krijg ik ook een dubbele daar mijn boventanden zover naar achter zijn gegaan door de beugel, moet mijn bovenkaak waarschijnlijk wat naar voren.
Ik zit in spanning te wachten op een OK van de ortho deze week! Ben een moeilijke eter, dus wellicht verstandig om dit nu alvast te proberen of zeg je van... doe dat pas als je niet meer kan?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Nadieh, ik ging vrijdag erin en zondag naar huis. Reken nog op een wachttijd bij de chirurg, bij mij was het zes maanden. Ik ben pas gepureerd gaan eten na de operatie, want dat is al lang genoeg. :) Hoewel fruitsmoothies heerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow 6 maanden! Hoop dat het hier wel wat sneller gaat...
Die ongevoelige plekken in je lip/ gezicht is dus geen fabeltje, dit trekt niet meer weg? Lijkt me een naar gevoel namelijk!
Zal vanavond mijn 1e smoothie eens maken en kijken of het wat is..
Bedankt voor je snelle antwoord, blij met het resultaat, erg veranderd/ afgevallen?