Wat is een vervanger voor tanden flossen?

Ik vergeet flossen heel vaak. Ook vind ik het onhandig. Wat is een goede vervanger hiervoor? Listerine oid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn tandarts is een groot voorstander van Soft-Picks (merknaam GUM). Deze zijn zacht en bewegen mee met de vorm van je tand en tandvlees wat minder schadelijk is voor je gebit dan eventuele harde houten of plastic tandenstokers. Ze zijn met name ook geschikt als je tanden dicht tegen elkaar aan staan of wanneer je een beugel (draadje) hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En mondspoelmiddel als listerine is eigenlijk slecht voor je gebit. Het tast je glazuur aan en je krijgt er gelige tanden van. Mijn tandarts en mondhygieniste raden mondspoelmiddelen sterk af.

Het beste antwoord

Zelf gebruik ik van die floss boogjes. Die zijn veel beter hanteerbaar, ook in de hoeken en kiezen.

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/288/397/679/679397288_393.jpg

Kan je overal krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die zijn inderdaad heel handig, ik heb ze alleen nog bij DA gevonden en van de week ook bij de Action. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen heeft ze. Ik koop ze zelf bij de trekpleister of kruidvat.
Maar ook AH en de etos hebben ze.

Andere antwoorden (5)

Flossen is in eerste instantie bedoeld voor het verwijderen van etensresten die tussen tanden en kiezen komen en waar je met de borstel niet bij kunt. Spoelen met listerine en vergelijkbare producten zijn bedoeld voor het verwijderen van bacteriën. Met spoelen alleen krijg je echter niet de etensresten tussen de tanden en kiezen weg. Echter vervangers zijn er dus niet voor het flossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tandenstokers, indien de ruimte tussen jouw tanden en kiezen daar voldoende voor is. Ze zijn er in de maat 'extra fijn'. Of dat voor jouw gebit goed is kan je beter met jouw tandarts overleggen. Vergeten is geen reden om te veranderen. Als het doosje naast de tube tandpasta staat is het toch niet mogelijk om te vergeten?
Amadea
10 jaar geleden
Naast tandenstokers zou je ragertjes kunnen overwegen. Die zijn er in allerlei maten en bereiken soms plekken waar je met de tandenstoker niet bij kunt.

Je kunt ook een 'waterpik’ gaan gebruiken, een apparaat dat met een sterke waterstraal de ruimten tussen de tanden en kiezen reinigt.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die dunne ragertjes van de Hema zijn erg prettig. Ze hebben ook een hoek bij de kop zodat je overal makkelijk bij kunt. Zo gebeurd en lekker alle tandplaque en etensresten verwijderd. Ik sta soms verbaasd wat ik er nog uit krijg na het uitvoerig tandenpoetsen. Ik ben niet alleen zuinig op mijn tanden, maar ook op mijn tandvlees. Veel problemen schijnen daar te ontstaan. Schoonhouden dus!
SimonV
10 jaar geleden
Ik koop ze via internet, maar bij DA heb je ook veel keuze. De standaardragertjes passen vaak niet tussen bepaalde kiezen.
Er zijn verschillende apparaten op de markt. Denk aan de hiervoor genoemde Waterpik of de Airflos (van Philips).

Wat wij altijd doen is het flosdraad redelijk kort nemen en dan aan beide uiteinden een lusje knopen en deze om de wijsvingers doen. Dit is veel makkelijker dan hem om je vingers heen winden. Ik kreeg altijd pijn aan mijn vingertopjes en het draadje ging er nog steeds regelmatig af. De lusjes zijn een uitkomst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: mijn tandarts raadt stoken af. Hij zegt dat flossen velen malen beter is. Dit komt niet overeen met het artikel uit het andere antwoord, maar ik dacht: ik deel het even.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Toch goed dat je het zegt. Mijn tandarts adviseert én flossen én ragertjes. Met flossen haal ik toch andere troep weg dan met ragertjes.
Tandenstokers zijn inderdaad een prima alternatief.
Nog effectiever zijn ragers, maar dan moet je wel weten welke maat je nodig hebt want ragers komen in veel uitvoeringen. Te groot past niet, te klein is minder effectief.

Over waterflossers hoor ik gemengde verhalen.
De effectiviteit verschilt erg per gebruiker en is mede afhankelijk van de situatie in de mond.