Is het gebruik van een speen slecht bij groeiende melktanden.

Beinvloed de speen de groei van melktandjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef de speen alleen in bed en ga minderen vanaf een maand of 8 dan is er niets aan de hand. Als dat niet lukt stop dan met 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja! Echt niet te lang mee doorgaan hoor. Ik zat dik 5 jaar vast een buitenboordbeugels, slotjes, plastic vormen en meer gedoe om m'n tanden in de juiste positie te krijgen. En ze groeien nu gewoon weer terug!

Antwoorden (2)

Ja, als de speen vaak en lang in de mond zit, kunnen de tanden naar voren gaan staan onder invloed van de druk, die de speen uitoefent op de tanden. Een scheef gebit is het gevolg.
10 jaar geleden
Ja, maar minder dan een duim, om de simpele reden dat je een speen weg kunt leggen en een duim niet.
Doordat met een speen (of duim) minder geslikt wordt, is er een kans op een "gotisch gehemelte" . Het gehemelte is dan veel hoger, minder plat, dan zou hoven, en de kaak minder breed, wat ook voor later nog van invloed kan zijn.
Bij is speen is er ook de kans dat de tanden naar voren gaan staan, maar minder dan bij duimen.
En verder stimuleren een speen en een duim mondademen (vooral als de speen of duim niet in de mond zit), waardoor de kans op gaatjes groter is.

Mij werd dan ook geadviseerd (door een bevriende logopediste) om geen speen te geven, tenzij mijn kind ging duimen. En een speen is alleen "nodig" tijdens momenten als inslapen, of tijdens autoriteiten, zeker niet tijdens het spelen, want dan is het ook nog erg slecht voor de spraakontwikkeling articulatie, maar ook woordenschat en communicatie. Een kind met een speen praat minder, en er wordt minder tegen gepraat)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tijdens autoriteiten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aurotitten!
(stomme autocorrectie van de iPad....)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
autoritten!
(en typen kan ik ook al niet....)