Op basis waarvan moet je een softe/medium/harde tandenborstel kopen?

Wat is het verschil en waarvoor is het verschil in hardheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.6K

Antwoorden (2)

Vroeger poetsten veel mensen hun tanden met een harde borstel. Pas in de jaren 1970/80 ontdekte men dat het gebruik van harde tandenborstels paradontose (= terugtrekkend tandvlees) veroorzaakt. Daardoor kunnen ontstekingen ontstaan bij de wortels van (vooral) kiezen. Ontblote tandhalzen kunnen ook heel pijnlijk zijn.

Daarom wordt al jarenlang geadviseerd om zachte tandenborstels te gebruiken. Die maken je tanden weliswaar iets minder goed schoon, maar ze zijn wel beter voor je gebit. Omdat er nog steeds mensen zijn die dat 'onzin' vinden en die liever hun tanden flink schrobben om ze zo wit mogelijk te krijgen, zijn er nog steeds harde en medium borstels verkrijgbaar. Maar iedere tandarts zal zijn/haar patiënten vandaag de dag adviseren om die niet te gebruiken.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
11 jaar geleden
Wat ik heb begrepen van mijn mondhygieniste is dat je beste je tanden kan poetsen met een zachte tandenborstel ten eerste omdat een hardere tandenborstel je gllazuur schraapt en ten tweede is het goed om je tandvlees mee te borstelen.