Waarom moet ik dat ijzerdraadje achter mijn tanden na mijn beugel houden?

Ik heb +/- 2 jaar een beugel gehad, toen mijn beugel eruit ging is er aan de achterkant van mijn tanden een ijzerdraadje, om te voorkomen dat mijn tanden zouden verschuiven, maar ik ben ontzettend gaan slissen door dat draadje en de ortho gelooft mij niet. Ook mijn eigen tandarts zegt dat dat draadje moet, kan ik naar een second opinion gaan om dat draadje eruit te laten halen, of vervalt dan de garantie?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zelf vind dat mijn tanden ''te'' recht staan, op het onnatuurlijke af, dus als mijn tanden nog iets verschuiven heb ik daar geen enkel probleem mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat draadje moet blijven zitten. Tenzij je weer een beugel wilt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorlopig kun je 'm laten zitten. (zou ik nog wel even doen, wacht er mee tot je iets ouder bent). Heb je er last van, zoals in mijn antwoord: In overleg met de tandarts/orthodontist kun je 'm (na een tijdje) weg laten halen.

Het beste antwoord

Dat draadje is een soort van "spalk" om je tanden in deze stand te houden. De beugel heeft je gebit gecorrigeerd, en om te voorkomen dat bepaalde tanden weer scheef gaan staan word zo'n draadje geplaatst. Ik heb dat ook gehad, en na een paar jaar toch, in overleg met de tandarts laten verwijderen. Een gebit "werkt" altijd. Bekijk maar eens foto's van je ouders/ooms/tantes van toen ze klein waren & nu. De stand van sommige tanden zal misschien anders zijn. Als jij er last van hebt kun je 'm weg laten halen, voor eigen risico. Maar ach..., zo'n vaart zal het heus niet lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"is er aan de achterkant van mijn tanden een ijzerdraadje, om te voorkomen dat mijn tanden zouden verschuiven"

Je weet zelf al waarvoor dat draadje dient. Ik zelf heb ook een beugel gehad en net als jou zo'n draadje achter m'n tanden. Ik heb er (gelukkig) nooit last van. Helaas jij wel! En uiteraard mag jij zelf beslissen wat er met dat draadje gebeurd maar, dan moet je wel voor mogelijk houden dat je tanden weer in de verkeerde positie gaan staan (verschuiven) en het dus eigenlijk voor niks was, de beugel. En dan vervalt 'natuurlijk' de garantie. Het is dus een afweging die je moet maken. En je zou eventueel nog tot een oplossing kunnen komen met de orthodontist want dat slissen is als goed is niet helemaal de bedoeling...;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat draadje zit er en blijft er zitten, om je tanden zo te laten staan, als ze nu staan, je tanden kunnen met draadje (bijna) niet meer scheef gaan staan, wordt het draadje verwijderd, dan kan dat weer wel, je orthodontist zal dat dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spalkje zelf dient ervoor dat je tanden blijven staan zoals ze door de beugel zijn geplaatst.

De beugel heeft een deel van de botstructuur in je kaak totaal veranderd. Het is op basis hiervan ook logisch dat ook je spraak is veranderd hierdoor.
Wat je eventueel kunt doen is via je huisarts kijken of je bij een logopedist hulp kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je tanden door de jaren heen anders zouden kunnen gaan verplaatsen en de beugel dan voor niets geweest zou zijn.