Wat doe je tegen een knakkende kaak?

Ik heb eigenlijk al een minstes een jaar of 3 last van een knakkende kaak... eigenlijk pas sinds de laatste maanden begin ik er echt last van te krijgen en doet het ook lichtelijk pijn als me kaak knakt...
nu blijkt ook me klier geïrriteerd is hierdoor en mijn rechter oor heb ik ook last van (weet niet of het wel wat met elkaar te maken heeft)

ik vroeg mij af of ik me zorgen moeten gaan maken deze klachten en wat kan ik eraan doen om ervoor te zorgen dat me kaak niet meer knakt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
58.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is je verstandskies getrokken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee enkel 1 of 2 vullingen

Antwoorden (5)

Wat eraan te doen is, hangt een beetje af van de oorzaak. Vaak is er sprake van een te hoge spierspanning rondom de kaak, mondgewoonten die de spieren erg belasten (tandenknarsen, lipbijten, klemmen, zenuwtrekjes, etc.), en soms van een probleem in het gewricht (zoals slijtage of een probleem met de discus) of een grote belasting van de kauwspieren (veel kauwgom kauwen, harde producten kauwen of afbijten) of een combinatie daarvan.

Wat in elk geval zinnig is, is om ervoor te zorgen dat je kaken niet al te zwaar belast worden. Dus geen harde broodjes of appels afbijten, en geen kauwgom kauwen als dat klachten geeft. Daarnaast: als je 's nachts klemt of knarst (dat weet je niet altijd zelf, maar de tandarts kan het soms zien aan je gebit) kan de tandarts een spalkje maken waardoor je dit niet meer doet. Vaak helpt dat al goed. Verder zijn er gespecialiseerde kaakfysiotherapeuten die je kunnen helpen met oefeningen om je kaakspieren te leren ontspannen, en die je kunnen aanleren hoe je je spieren kunt masseren om deze spanning te verlichten. Heel veel meer is er eigenlijk niet aan te doen. Alleen in hele extreme gevallen wordt er wel eens geopereerd, maar vaak is het slagingspercentage van dat soort ingrepen echt miniem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus het kan chronisch worden of al zijn begrijp ik eruit.. ik moet echter wel zeggen dat ik een bijter ben...
zoals nagelbijten lipbijten en op de binnenkant van mijn wang bijten... dit zou dus een oorzaak kunnen zijn..
Ik hou er overigens ook wel van om mijn kaken bezig te houden "het idee dat je iets doet"... ik denk dat rokers dit wel kennen... ik ga je suggesties eens opvolgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna alles kan chronisch worden :-). Maar een klacht wordt als chronisch geclassificeerd als hij meer dan 3 maanden aanwezig is. Sommigen hanteren meer dan 6 maanden, maar als je al drie jaar last hebt, dan is het zéker chronisch. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet over zou kunnen gaan. De gewoontes die je noemt, dus het bijten en steeds bezig zijn kan zeker een rol spelen. Aan de binnenkant van je wang bijten is bijna altijd ook 'scheef' bijten: je bijt dan naar één kant. Misschien daarna ook weer naar de andere kant, maar het kan wel belastend zijn voor je kaken en kauwspieren. Als je ook knarst, of 's nachts klemt, dan kan het zinnig zijn om je tandarts te vragen naar zo'n splint. Voor de rest kun je in elk geval proberen te letten op je mondgewoontes. En als de pijn echt vervelend wordt (of is) dan is het wellicht slim om een gespecialiseerd fysiotherapeut te bezoeken. Waarschijnlijk kan die je met een paar adviezen en oefeningen in één of twee bezoeken al een heel eind op weg helpen. De makkelijkste manier om een fysiotherapeut met deze specialisatie te vinden is waarschijnlijk via je huisarts of tandarts, en als die het niet weten bel je gewoon een willekeurige fysiotherapeut op in je woonplaats: over het algemeen weten ze van elkaar heel goed wie welke expertise of speciale aantekening heeft. Succes!
Ik heb daar ook last van gehad. Op aanraden van de tandarts heb ik wat voorzichtiger aan gedaan ( niet meer expres geforceerd) en nu heb ik er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
best eens een bezoekje naar de stomatoloog plannen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt veel voor en is meestal niet ernstig.
Door overbelasting van de kaak kun je last hebben van:

•knappen en kraken van het kaakgewricht komt veel voor en is meestal niet ernstig.
•pijn in en om het kaakgewricht, uitstralend naar voorhoofd, hals, onder- en bovenkaak;
•oorpijn en oorsuizing.

Oorzaken:
Meestal is er niet één, maar zijn er meerdere oorzaken voor overbelasting van het kaakgewricht. Mogelijke oorzaken zijn:

•verkeerd kauwen (de mond wordt niet recht open en dicht gedaan);
•slechte mondgewoonten zoals: klemmen (kaken stijf op elkaar houden), nagelbijten en knarsen;
•altijd aan de zelfde kant kauwen;
•het niet goed passen van onder- en bovenkaak, bijvoorbeeld omdat enkele kiezen ontbreken;
•een klap tegen de kaak.

Het is het belangrijk dat je de gewrichten zo veel mogelijk rust gunt. Dat kunt je doen door de volgende instructies op te volgen:
•open de mond niet te ver;
•ondersteun de onderkaak bij het gapen;
•eet kleine stukjes;
•bijt geen hard voedsel (zoals harde broodjes);
•kauw voorlopig aan de kant die het minst ‘knapt’;
•kauw geen kauwgom;
•kraak geen hard snoepgoed met je kiezen.

Oefening
Om klachten te verlichten, kun je de volgende oefening doen. Probeer je mond recht open en dicht te doen; dus niet van links naar rechts bewegen. Het moet dus een zuivere scharnierbeweging in de kaakgewrichten zijn. De kaakkopjes mogen hierbij niet uit de kom schieten. Het oefenen kun je het best voor de spiegel doen: kijk of je kin recht op en neer gaat. Houd ook je vingers op je kaakgewrichten. Als de kaakkopjes toch uit de kom schieten, voel je dat direct. Verder is het belangrijk dat je bij het openen van je mond, je kin als het ware naar achteren beweegt voordat je je mond opent. Oefen 3 keer per dag 5 minuten.

Warmte
Een andere mogelijkheid om de klachten te verlichten, is het gebruik van een infrarode lamp. Op een afstand van 30 á 50 cm richt je de lamp op het kaakgewricht. Deze lamp mag je maximaal 3 keer per dag 10 minuten gebruiken. Het gebruik van de lamp kan alleen verlichting geven als je de instructies opvolgt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en wens je sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad, bitje gekregen tegen tandenknarsen en was snel (nu nog) van heel veel vage klachten af. Knakkende kaken, oorpijn, klemmen, zelfs tanderosie. Laat het bitje wel op maat maken door je tandarts, dus niet zo'n lousy ding van de Kruidvat ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Edit: heb zelfs tweemaal een ontstoken kaakgewricht gehad en een klierontsteking... Meer dan pijnstillers krijg je dan niet mee.