ik heb maandag te horen gekregen dat ik mijn bovengebit moet laten trekken,maar ik twijfel zo enorm?graag uitleg lezen.

Ik heb prachtige tanden om te zien,daarom vind ik het ook zo vreselijk moeilijk,ben nog maar 34,maar door vele wortelkanaalbehandelingen,terugkerende onstekingen,vele gaatjes,heeft de tandarts gezegd dat hij het beste vind om mijn bovengebit te laten trekken,maar ik twijfel zo vreselijk!ik heb volgende week een gesprek bij de kaakchirurg,wie heeft tips of adviezen voor mij,alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei... sterkte !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff... Moeilijke vraag. Heb ik ook gehad en ik twijfel nog steeds. Alleszins veel sterkte!

Antwoorden (7)

als je er geen last van hebt qua pijn of lelijkheid dan zou ik het niet doen het kan altijd nog als je er wel last van krijgt. anders zou ik het wel doen kunsttanden zien er ook gewoon goed uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou ook een second opinion kunnen aanvragen bij een andere tandarts..
je kan dan met hem bespreken waarom je twijfelt..
vaak neemt zo'n gesprek je twijfel weg, en ga je voor het beste wat goed voor je is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip voor als je hiermee door gaat: Laat van te voren een afdruk van je tanden maken voor een eventueel kunstgebit. Een kunstgebit is moeilijk zo mooi natuurlijk te maken als het natuurlijke gebit zonder zo'n afdruk.
Een familielid heeft dit laten doen en dat is echt veel mooier dan zo'n kunstmatig perfect rijtje dat niet bij je gezicht past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er wel eens een bacterie test gedaan , dan wordt er een monstertje uit de pocket genomen , ja dat kan de oorzaak v.h.terug trekkende tandvlees zijn . Hoe zou dat behandelt kunnen worden evt heel regelmatig nr de mond hygiënist, zelf heel goed te x met de flos , mocht dat geen resultaat geven , kan het tand vlees operatief gereinigd worden dat in combinatie met de juiste antibiotica , kan mogelijk je tanden en kiezen doen behouden . Ga op zoek ! Naar een parodontologie deskundig iemand . Misschien weet de kaak chirurg iemand Of je mond hygiënist weet wel iemand die in jou regio goed bekent staat . Trekken kan altijd nog . Het is belangrijk dat je er wat aan laat doen , want parodontitis kan ook andere zeer gevaarlijke gevolgen hebben (meer kans op plak in de bloed banen ) . Succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oude tandarts wilde 2kiezen trekken toen ben ik naar een andere tandarts gegaan en die vertelde er moeten nieuwe vullingen in ik ben nu 10 jaar verder en m'n kiezen zitten er nog steeds dus ga even informeren bij een andere tandarts sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt veel ontstekingen hebt, is dat een hele pijnlijke kwestie, maar je tanden op zo'n jonge leeftijd verliezen is psychisch heel zwaar, overweeg dus om aan de kaakchirurg te vragen wat hij er van vindt en vraag of een mondhygiëniste je misschien nog kan helpen. Als je gebit niet meer te redden is en je veel pijn hebt, moet je het doen, dat is ook voor je gezondheid beter, maar als er nog iets te redden is, moet je die kans ook pakken, bespreek dit dus met meerdere specialisten dan alleen je tandarts, bekijk ook de verschillende vormen van kunstgebitten, een klikgebit schijnt prettiger te zitten dan een normale prothese, zoek daar dus ook alle informatie over en bekijk de vergoedingen bij je zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te lezen heb je al flink wat uren in de tandartsstoel door gebracht. En je gebit raakt maar niet op orde. Vanaf hier is niet te beoordelen of het zin heeft of je een prothese moet nemen of moet doorgaan met je bestaande gebit. Dat kan alleen je tandarts en of kaakchirurg.
Als oud-assistente kan ik je wel vertellen dat hoe meer gaatjes je hebt (gehad), hoe minder de tandarts heeft om mee te werken. Je hebt een aantal worstelkanaalbehandelingen gehad en nog steeds heb je ontstekingen. Ik neem aan dat de tandarts je al medicijnen (antibiotica) heeft voorgeschreven, zo niet dan kun je de tandarts of je kaakchirurg vragen of dit nog zin heeft. Bij vergevorderde ontstekingen in de kaak breekt het bot daar af, het kan dan beter zijn om alles te laten trekken. Wist je dat je hartproblemen en ontstekingen aan je hartspieren kunt krijgen van ontstekingen in je kaak en gebit? Dit is ook een reden om je gebit te laten trekken.

Het is heel zwaar, zowel het trekken als de psychische druk van een 'oude mensjesgebit'. De wonden moeten helen en je moet wennen aan je nieuwe gebit. Je moet leren eten, spreken en zoenen met een prothese.
De voordelen zijn er wel: je kunt je eigen gebit na laten maken, je kunt zelfs je eigen tandkleur gebruiken (of een ietsje lichter zodat je er jong uitziet). Je hebt als het goed gaat, snel geen last meer van ontstekingen. En je hebt ook geen last meer van een slechte adem (ontstekingen stinken!). Ook het risico van hartproblemen verminderd heel snel.

Een advies hierin is dat je de zorgen die je hebt deelt met de kaakchirurg en de tandarts en eventueel hun assistentes. Zij kennen je gebit en weten of het wel of niet te redden valt. De keuze is aan jou. Als je dit echt niet wilt, moet je het niet doen, maar daar zitten ook risico's aan vast! Ik ben heel eerlijk als ik, vanuit mijn ervaring, zeg dat ik vind dat je een gebitsprothese moet nemen. Ik vind de risico's die je loopt, met al die ontstekingen die je nu nog hebt, erg groot. Nogmaals, ik kan niet in je mond kijken en ik ben niet bevoegd te oordelen, maar ik heb meer van deze problemen gezien en denk te weten dat je de best mogelijke optie hebt gekregen van je tandarts.
Heel veel sterkte!