Hoe kan je ZONDER tandarts van je kiespijn af?

Ik weet dat de tandarts de permanente oplossing bevat, maar we hebben het hier over tijdelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
48.7K

Antwoorden (6)

Met flinke pijnstillers. Maar als de kiespijn erg genoeg is, en er zenuwen bij betrokken zijn, gaat dat vermoedelijk onvoldoende helpen.

Pas echter wel op met asprine ; dat is bloedverdunnend, en ALS het er van komt dat er gesneden of getrokken moet worden, is dat niet handig. Het zelfde geldt trouwens voor - eveneens prima verdovende - alcohol ; niet prettig als er actuut iets aan moet gebeuren. Neem dus liever paracetamol of ibuprofen.

Verder kun je huismiddeltjes proberen als een kruidnagel tegen de zere kies, koude compressen, warme compressen, je kaak heel strak tegen je hoofd binden etc. , maar dat zijn natuurlijk allemaal maar lapmiddeltjes die weinig doen.

En natuurlijk zo snel mogelijk een afspraak maken ; als het echt ernstig is, kun je wellicht vandaag nog terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook ibuprofen wordt afgeraden voor het trekken van tanden of kiezen.
paracetamol of andere pijnstillers...

en vroeger namen ze een flinke slok jenever,,,maar is altijd tijdelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder de hulp van een tandarts van je pijn afraken..is wèl mogelijk..maar zeker niet aan te raden.

Pijn wordt vastgesteld èn aan de hersenen doorgegeven middels de zenuw die zich in je kies bevindt.

Die zenuw 'uitschakelen' zodat hij zijn werk niet maar kan doen, kun je.

Daartoe dien je op de pijnlijke plaats op tabak te kauwen..net zo lang tot je pijn weg is. De zenuw is dan, noem het maar even, bewusteloos.

Het risico is echter zeer sterk aanwezig dat je die zenuw doodt en als dat gebeurt ..dàn betekent dit de inleiding tot het einde van die kies.

Pijn is immers de indicator dat er iets mis is met, in, of aan je lichaam.

Als je pijn niet d.m.v. tabak weg te krijgen zou zijn..is er nog één sterker middel om die pijn te bestrijden.

Dat is een paar druppeltjes eau de cologne erin/erop druppelen.

Het risico dat je je zenuw hierbij doodt is zo mogelijk nòg groter dan bij het gebruik van tabak.

Zoals gezegd, zou ik je beide 'oplossingen' niet willen aanraden. Maar het is wèl het antwoord op jouw vraag.

Nadat je je van de pijn bevrijd hebt..dien je nog wel de tandarts te bezoeken voor de echte oplossing van het probleem...lijkt mij..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, je antwoord is compleet nieuw voor me. Wel paar vraagjes; In je antwoord heb je het over "je zenuw doden". Stel als dat gebeurt, zeg je dat het dan het "einde" van je kies betekent. Wat bedoel je daar precies mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik niet meteen je vraag kon beantwoorden maar dat deze situatie het einde inluidt van je kies of tand komt doordat er geen pijn registratie meer plaatsvindt. Omdat die zenuw dood is, kan hij geen pijnsignaal meer aan de hersenen doorgeven en..merk jij dus niets van die pijn. Pijn is een indicatie dat er iets niet goed zit in die kies, er zit b.v.een gaatje of een ontsteking enz. waar jij niets van merkt. Dan wordt aan die oorzaak van die pijn dus niets gedaan en binnen de kortste keren is dan dat gaatje een kanjer van een GAT..en rot je kies eenvoudig weg.. Of die ontsteking is zover uitgebreid dat het niet alleen je kies totaal verwoest..maar zelf heel je kaak kan aantasten. Het is zeker geen alledaagse methode, maar wordt soms gebruikt in extreme omstandigheden, zoals b.v. tijdens een oorlog aan het front, wanneer iemand verrekt van de pijn..maar er geen tandarts voorhanden is. Als je er nog iets is dat je niet precies begrijpen zou, 'hoor' ik het wel van, okay? Groetjes, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zenuw dood je niet hoor. En tabak kauwen kan nogal schokkende effecten hebben, dus dan zou ik eerst die paracetamol en die kruidnagel eens proberen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schokkende effecten, zoals??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nicotinevergiftiging, zie hier voor meer info: http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/299/Wat-is-nicotinevergiftiging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tandarts wees mij ooit op het grote risico dat er bestond bij gebruik van tabak en eau de cologne als bestrijder van tand- of kiespijn..dat je de zenuw doodde. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere complicaties mogelijk zouden zijn. Het gebruik van pruimtabak kan namelijk ook tot, bijvoorbeeld, kanker leiden. Ik vergat overigens nog je een dikke + voor je vraag te geven..en doe dat dus bij deze. Groet, Ton
Tegen kiespijn:
- Kruidnagelolie of een kruidnageltje waarmee u over het tandvlees rond een pijnlijke tand of kies wrijft, verzacht de pijn. Kauw voor directe verlichting eens op de kruidnagel met de zere tand of kies.
- Duw wat hop of vers pepermuntblad in de zere tand of kies.
- In Duitsland gebruiken tandartsen een verdoving op basis van kruidnagel om de pijn weg te nemen.
- Noord-Amerikaanse indianen gebruikten de fijngemaakte groene bladeren of wortels van de wilg als omslag bij kiespijn.
- Maak een monsspoeling van azijn en zout om de pijn te verlichten.
- Doe gemalen zwarte peper en verse gember op een gaasje en pak de tand hiermeer in.
- Als het u niet uitmaakt om asociaal over te komen, vul een gat in een tand of kies met een in uien- of knoflooksap gedrenkt plukje watten. Dit ontsmet het hele gebied en verlicht de pijn enigszins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ijsklontje inde muis van je hand.
dat is tussen je duim en wijsvinger, dat spiertje/
die verdooft je mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kies een tijdje spoelen met sterke drank . omdat die kies dan verdooft wordt .