Hoe zit dat nou met standaard eigen risico van 220 en vrijwillig eigen risico van 500?

Ik moet naar kaakchirurg, dat gaat 350 euro kosten. Dus 220 standaard eigen risico ben ik kwijt. Daarnaast heb ik een verzekering met vrijwillig eigen risico van 500. Moet ik de rest dan allemaal betalen (tot max 720) of wordt er toch een gedeelte vergoed op een of andere manier?
Wat gaat het me nou kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (4)

Het ziet ernaar uit dat je het totale bedrag kwijt bent, omdat je ervoor gekozen hebt een lagere maandpremie te hebben door een hogere eigen risico. Dit werkt mee in het totale bedrag...

Als je een en ander met elkaar verrekent, weegt het extra risico in euro's niet op tegen de lagere maandpremie. Zowiewo kun je nooit voorzien welke kosten je krijgt in een jaar, ook al weet je dat je niet veel medische kosten hebt normaliter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 720 Euro moet je als eerste betalen voordat de verzekering het van je overneemt. Het gaat je nu dus 350 Euro kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals al werd gezegd, je moet je kosten (deels) zelf betalen tot je aan je eigen risico zit.

ik weet niet wat voor zorgverzekering je hebt. als je een tandartsverzekering hebt afgesloten kan je hier misschien aanspraak op maken en zo een deel toch nog vergoed krijgen. de hoogte hiervan is ook weer afhankelijk van het soort tandartsverzekering dat je zou hebben.

als je het bedrag niet in 1 keer kan betalen, raad ik je aan om je verzekering op te bellen en een betalingsregeling af te spreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eigen risico geldt voor de basisverzekering. Voor alle zorg uit de basisverzekering geldt in jouw geval dat je de eerste 720 euro zelf betaalt. Alles wat je over die 720 euro heenzit, krijg je vergoed.

Het eigen risico geldt niet voor de aanvullende verzekeringen. Voor tandheelkundige chirurgie in het ziekenhuis, moet je tegenwoordig eerst toestemming vragen van je zorgverzekeraar. Dat heeft er vooral mee te maken dat ze willen stimuleren dat het trekken van verstandskiezen waar mogelijk door de tandarts zelf wordt gedaan, en dus alleen door de kaakchirurg als dat nodig is. Als het dus gaat om het trekken van verstandskiezen of andere kiezen, zou je nog eens met je tandarts kunnen overleggen of die dat echt niet zelf kan doen. Dit is in de eerste plaats goedkoper, en in de tweede plaats geldt het eigenlijk risico niet voor de aanvullende verzekeringen. Als je dus een aanvullende tandzorg verzekering hebt, kan het zijn dat je op die manier nog een deel vergoed krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, huisarts en ziekenhuis opname vallen ook buiten het eigenrisico, wordt dus altijd vergoedt door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts wist ik, ziekenhuisopname ook? SEH-bezoek in elk geval niet, maar klinische opname dan wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou breng je me aan het twijfelen ;), ga ff op onderzoek uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een verschil in, verwijzing naar het ziekenhuis ( ik ga er vanuit dat dit verwijzing naar een specialist is) waarvoor geen bijdrage van eigenrisico is. Bij opname wel, alleen, en daar komt mijn ' denkfout' vandaan, het kan zijn dat de zorgverzekeraar afspraken gemaakt heeft met een bepaald ziekenhuis, kies je voor dat ziekenhuis kan het zijn dat toch geheel vergoed wordt door de verzekering.
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgverzekeringen/extra/eigen-risico/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zorgverzekeraar mag er inderdaad voor kiezen om het eigen risico (deels) te laten vervallen, en daarvoor zelf voorwaarden bepalen. Je link geeft aan dat er geen kosten zijn voor het schrijven van een doorverwijzing door de huisarts, maar het specialistenbezoek zélf valt er wel onder. Ik dacht al, ik heb toch echt verschillende keren in de eerste week van Januari m'n eigen risico opgesoupeerd met allerlei ziekenhuisakkefietjes.