Kan een ontsteking onder een kies vanzelf overgaan, of is er altijd tandheelkundige behandeling nodig?

Zaterdag. Een lang kerstweekend voor de deur, en jawel hoor: kiespijn. Tandvlees boven die kies was al een paar dagen drukpijnlijk, dus ik zag al wat aankomen. Mijn plan: het uitzingen tot dinsdag, en dan direct de tandarts bellen. Tandvlees was gezwollen, en lymfeklier in de hals aan dezelfde zijde opgezet, dus het zal een ontsteking zijn. Gisteren begon het te kloppen en echt flink pijn te doen. Heb wat pijnstillers genomen en hoopte maar dat het vandaag niet nog erger zou zijn.

Vandaag heb ik echter nergens last van. De zwelling is weg, alleen het tandvlees is nog wat pijnlijk bij druk.

Wat kan ik de komende week het beste doen? Kan zo'n ontsteking vanzelf overgaan, of is het altijd een teken dat er meer aan de hand is? De laatste tandartscontrole is zo'n twee maanden geleden, en alles zag er toen goed uit. Ik heb een prima gebit en zelden klachten. De laatste foto's zijn wel al zo'n twee jaar oud. Kan ik - als ik verder nergens last van heb - gewoon de volgende controle afwachten, of loop ik dan een groot risico op meer ellende?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
105.8K

Het beste antwoord

Een ontsteking onder een kies gaat meestal niet vanzelf over en het is belangrijk om te kijken naar de oorzaak zodat daar iets aan gedaan kan worden.. Het kan nl zijn dat je pijn had omdat je last hebt van een dode zenuw of een ontstoken wortelpunt. Als je die niet laat behandelen kun je daar later weer last van krijgen met alle gevolgen van dien. Een bultje geeft vaak aan dat er een ontsteking zit.
Als je een zwelling op je tandvlees hebt en het is rood en bloedt bij het poetsen duidt dat meestal op ontstoken tandvlees en dat kan ook heel erg pijnlijk zijn. Dit kun je verhelpen door het goed schoon te houden dmv poetsen,rageren,flossen en/of tandenstokers te gebruiken. Eventueel kun je ook de mondspoeling "corsodyl" gebruiken. Deze is zonder recept bij de apotheek of het Kruidvat te krijgen.
Als je klachten terugkomen of bij twijfel kun je beter de tandarts bellen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gisteravond bij het poetsen bloedde het inderdaad een beetje. Maar verder heb ik helemaal geen klachten meer, ook niet bij druk. Alleen het tandvlees voelt nog een beetje 'raar' aan. Maakt dat het waarschijnlijk dat het een ontsteking van het tandvlees is/was, en niet iets echt onder die kies? Ik kan helaas niet flossen e.d. (slechte handfunctie, met wat hulpmiddelen lukt poetsen nog net zelf) maar spoel nu in elk geval met zout water. Heeft zo'n mondspoeling veel meerwaarde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je idd last van je tandvlees gehad. Als je niet kunt flossen ed moet je het op de plaats waar het pijn heeft gedaan maar extra goed poetsen, meer kun je dan ook niet doen. Met zout water spoelen is goed hoor. Corsodyl is er speciaal voor tandvleesproblemen dus dat kun je altijd nog proberen als de klachten terugkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik heb intussen nergens meer last van, dus ga de vraag ook maar sluiten.

Andere antwoorden (3)

Dit kan inderdaad vanzelf overgaan,zeker als je na één dag zoveel beterschap hebt,eventueel kan je nog een ontsmettend mondmiddel gebruiken.
12 jaar geleden
Goed tande poetsen gaat vanzelf over,
Let op dit is niet ineens weg na een dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zelf alleen maar even in de gaten houden, of de pijn of zwelling erger wordt, gelijk blijft, of minder wordt. Als b.v. morgen en overmorgen er geen verbetering is, ga dan voor alle zekerheid even naar de tandarts.

Zoals je in je toelichting schrijft, heb je nu nergens last van, en de zwelling is ook weg. Dat is een goed teken, en de kans dat het spontaan geneest is dan ook heel groot. Waarschijnlijk heb je over 2 dagen nergens last meer van.

Ben je toch onzeker, bel dan morgen de tandarts, en vertel dit hele verhaal. De tandarts of assistente kan dan prima beoordelen wat er aan de hand is, en je adviseren wat je het beste kunt doen. Vaak kun je dezelfde dag, of de dag erna al langskomen als dat nodig is, omdat bijna iedere tandarts een reserve-kwartiertje in zijn rooster heeft ingebouwd, voor dit soort gevallen. Succes.