Hoelang zou de napijn na het trekken van verstandskiezen moeten duren?

Ik heb vorige week dinsdag vier verstandskiezen en twee extra tanden uit mijn tandvlees laten trekken. Nou ben ik al meer dan een week verder maar de pijn word er niet minder op! Ik heb naar de kaakchirurg gebeld voor advies en die zei dat ik twee paracetamol (500MG) om de vier uur moet nemen. Hoelang zou deze napijn nog ongeveer moeten duren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
121.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook wel erg veel in ene keer zeg! een aanslag op je mond. sterkte mark678!

Antwoorden (5)

zo een week ongeveer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je een week in totaal, dus vanaf het moment van trekken, of bedoel je een week vanaf het moment dat vraagsteller de vraag stelt (vanaf vandaag dus)? Dat scheelt nogal...
De napijn is bij iedereen anders en ook afhankelijk van hoe de kies getrokken is. Soms is de pijn al na 2 dagen weg, maar bij mij heeft het zeker tot twee weken na het trekken pijn gedaan.

Wat je wel goed in de gaten moet houden is of de pijn niet erger wordt en of de wang niet dikker wordt of warm of kloppend aanvoelt. Dat kunnen symptomen van ontsteking zijn en dan moet je aan de bel trekken.

De kaakchirurg schrijft over het algemeen liever ibuprofen voor als pijnstiller omdat dit ook ontstekingsremmend werkt. Dit kan je gewoon bij de drogist kopen, maar liever niet gebruiken als je maagproblemen zoals maagzuur enzo hebt.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ook als je andere medicijnen gebruikt, kan Ibuprofen gevaarlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt voor heel veel medicijnen. Altijd geldt: de bijsluiter lezen.
mijn man heeft bijna hetzelfde ondergaan 2 weken geleden en wat helpt is spoelen. Ik weet niet of je dat al doet, maar schoon spoelen is heel belangrijk hierbij je kan bij de apotheek chloorhexidine halen of water koken in een glas doen 1 theelepeltje zout erdoorheen ff roeren en afkoelen en daarna spoelen. En daarbij gewoon paracetemol of ibuprofen nemen. Mijn man is er nu al 4 dagen van de pijn af. Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel erg veel in een keer zeg! Bij ons wordt dat in 2x meestal gedaan. Heb je geen brufen gekregen? Misschien dat je nog eens kan bellen en hier om kan vragen, dat werkt sterker als paracetamol en is ook nog ontstekingsremmend. Als je geen brufen mag kan je ook nog vragen om paracetamol/codeine. Dit werkt sterker als een gewone paracetamol. De pijn duurt meestal tussen de 1 en 2 weken.

Maar omdat er bij jou ook nog 2 extra tanden getrokken zijn zou het allemaal wat langer kunnen duren. Heb je na de behandeling ook goed gekoeld met ijs? Dit kan ook veel schelen. Wat ook belangrijk is, is om in de onderkaak de wondjes van de kiezen goed te spoelen met chloorhexidine of een kopje lauw water met een theelepeltje zout. Zo houdt je de wondjes goed schoon en kunnen er geen etensresten in komen. Als je hiervoor een monoject spuitje hebt gekregen kun je deze gebruiken. Dit wilt ook nog wel eens schelen in napijn.

Beterschap ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de pijn niet minder wordt kun je ook een afspraak maken bij je eigen tandarts zodat hij kan kijken of je geen last hebt van alveolitis. Als dit het geval is kan de tandarts de wond spoelen. Blijf de wondjes ook voorzichtig poetsen want hoe schoner het is hoe beter! Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Spoelen mag je nooit doen in de twee dagen nadat de kies getrokken is. Er zit namelijk een bloedprop in de holte, deze moet stollen. Ga je spoelen, dan kan deze bloedprop losschieten en weer een nabloeding veroorzaken. Spoelen wordt dus streng afgeraden. 48 uur na het trekken van de kies of tand mag er weer gespoeld worden. Een mondwater met chloorhexidine (welke je het beste kunt halen bij de apotheek) is dan inderdaad heel verstandig.