Wat kan ik eraan doen om een gaatje in me voortand niet erger te maken?

Hallo,
Ik ben een meisje van 11 jaar
en heb bij 4 melkkiezen een gaatje
die nog gevuld moet worden maar ik vind van niet omdat ik die melkiezen er toch uit kan trekken
hoe dan ook gistere keek ik in de spiegel
en bij 2 voortanden heb ik nu een gaatje..
Ik vraag me een paar dingen af.
(want me ma is alleen op maandag vrij en kan niet vrijnemen dus moet ik pas in mei terugkomen)
1. wat kan ik er aan doen om tot mei het gaat je ALSJEBLIEF niet erger te maken?
2.Is het normaal om een gaatje in je tanden te hebben in plaats van kiezen?
3.Kan je wel in je tand boren? ipv dat een kies veel groter is
4.Als ik voor mei die 4 kiezen eruit trek kan ik dan die afspraak afzeggen? hoe moet ik dat dan zeggen?
5.ik ben ZOO bang dat mijn voortand helemaal zwart word ofso of dat het erger word want bij je voortanden valt dat nogal op.. HELP ME!

alvast dankje dankje dankje dankje wel!!
Ik ben je echt heel dankbaar als je me goeie antwoorden geeft.
xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
8.7K

Antwoorden (4)

Gewoon naar de tandarts gaan. Gaatjes in melkkiezen moeten ook behandeld worden, anders tasten ze de "echte" kiezen aan. Wat bedoel je dat je moeder alleen op maandag vrij is? Om met je naar de tandarts te gaan? Nou, dan ga je toch aanstaande maandag naar je tandarts. Laat je moeder maar even bellen. Maak je niet druk, is allemaal niks bijzonders. Gaatjes in je tand kunnen keurig netjes gevuld worden met een wit goedje, dat de kleur van je tand heeft, zodat het niet opvalt. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus niet zo dat gaatjes in de melktanden/melkkiezen de blijvende tanden/kiezen aantasten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tandarts heeft me verzekerd van wel. Ben jij tandarts of medisch onderlegd? Zo ja, dan weet ik ook niet wie ik moet geloven. Zo nee, dan houd ik me aan wat de tandarts zegt.
Nou meis, ingewikkeld maak je het jezelf, hoor!
Als er met jouw tanden iets niet goed is, moet je liever niet tot mei wachten. Jouw moeder moet dan maar iets regelen. Ze hoeft daar niet 'gewoon' vrij voor te nemen, ze kan bij haar werkgever op allerlei manieren vrij krijgen zonder dat het haar vrije dagen kost... En dat is écht niet jouw probleem hoor!!

Maar goed:
1. Het gaatje niet erger maken: goed blijven poetsen!! En `s avonds na het poetsen níet spoelen, maar de pasta dus in je mond laten zitten (tip van mijn tandarts).
2. Je kunt in alle tanden gaatjes krijgen, dat is dus normaal.
3. De tandarts kan in alles boren.
4. Nooit zelf tanden gaan trekken, straks breek je ze af en dan heb je een nog groter probleem. De tandarts wil je tanden vullen omdat het anders pijn kan gaan doen of je nieuwe tanden zelfs aangetast kunnen worden door het oude gaatje.
5. Je voortand wordt niet maarzo zwart, geen zorgen. Maar als er iets mee is, laat de tandarts zijn werk doen.

Blijf hier niet mee rondlopen en ga niet op internet om raad vragen. Daar heb je je moeder voor, hoor; zal ze écht niet raar vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve kind, nu moet je even luisteren
naar een opa van 70 jaar(dus veel ervaring)
Je moet zo snel mogenlijk naar de tandarts.
Je kan echt niet tot Mei er mee wachten.
als het een beetje doorzet is er van je tand
niets meer over.
En boren in een voor tand gaat goed hoor
daar hebben ze kleine boortjes voor.
Je zal toch echt aan je moeder(of een ander familie lid)
moeten vragen of ze met je naar de tandarts mee
willen gaan.
Wat ik ook nog aan kan raden is,, als je nou erg
bang ben, vraag je gewoon een verdoving.
Beslist gaan hoor, en het allerbeste.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich kan het echt wel tot mei wachten als er maar goed gepoetst blijft worden zodat het gaatje niet groter wordt. Een gaatje in een voortand wordt met dezelfde boor schoongemaakt dan bij een kies wordt gebruikt, ze zijn sowieso erg klein. Verdoving is oke maar als t kleine gaatjes zijn in de voortanden kan het beter zonder verdoving want op die plek is een verdoving krijgen best vervelend...
Ervaringsdeskundige spreekt:
Ga snel! Als je wacht tot mei, dan is het kleine gaatje een krater geworden. De zenuw wordt dan aangetast. De tand zal dan verkleuren. Een voortand met gat is tevens kwetsbaar, er is kans op afbreken! Dus geen harde dingen bijten met je voortand!