op welke leeftijd komen verstands kiezen door ?

ik ben 13 en er komen achter boven en onder allebei de kanten kiezen door . ik heb een beugel maar deze kiezen zitten er niet aan vast ,zijn dit verstands kiezen ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
30.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 36 jaar oud en bij mij is er nog maar één doorgekomen
en ik kan er maar één ander voelen onder het tandvlees

Antwoorden (6)

Zou goed kunnen, maar er zijn mensen waarbij de verstandskiezen pas doorkomen op een leeftijd van 40 jaar. Er valt weinig over te zeggen.

Ik was 29 toen ik twee verstandskiezen kreeg. Ze zijn er direct uitgehaald, mijn mond kon niet meer ver genoeg open om te eten.

Vraag het even aan je tandarts als je beugel wordt gecontroleerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dat is gellukg vrijdag al ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen nog geen verstandskiezen zijn op 13 jarige leeftijd Ivana. Dit zijn de tweede blijvende kiezen.
Ivana
12 jaar geleden
Siska, het leek mij ook vreemd, maar ja, het leven zit vol verrassingen. Ik neem direct aan dat je gelijk hebt!
Dat zijn inderdaad je verstandskiezen; komt normal rond je 13e door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout antwoord. Verstandskiezen komen pas tussen 17 en 24 jaar door. En dan nog niet bij iedereen.
Kan een verstandskies zijn, maar een verstandskies breekt meestal door in de tijd dat pubers volwassen worden; tussen de 17 en 21 jaar. Met het stijgen van de jaren zou in principe ook het verstand moeten komen. Vandaar deze benaming dus. Zo noemen de Engelsen de kies 'wisdom tooth' en de Duitsers kennen hem als 'Weißheitszahn'.

De verstandskies breekt in het algemeen door bij jongeren tussen de 17 en 21 jaar, maar kan ook op hogere leeftijd nog in de mondholte verschijnen. Er zijn ook mensen zonder verstandskiezen. De aanwezigheid van deze bijzondere kies varieert van persoon tot persoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.tandartsplein.nl/dossiers/informatie/de-verstandskies.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht juist altijd dat die kiezen officieel niet de 'verstandskies' heet, maar de 'verstaande kies'. Omdat het de achterste kiezen zijn.
Maar weer iets geleerd. (Ik heb op mijn 18e de eerste twee doorgekregen, de derde komt nu op mijn 19e door)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet mariejose, 13 jaar is echt te jong voor een verstandskies.
Verstandskiezen kunnen doorkomen tussen 17 en 24 jaar jaar.
Dit zijn dus niet je verstandskiezen, maar je tweede blijvende kiezen. Die komen rond 12 - 13 jaar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt :-D
Ik ben nu 19 en ze zijn net doorgekomen. Dus het duurt denk ik nog wel ff. Anders ben je wel heel vroeg:p wel stoer om te zeggen in de klas ''Ik heb al verstand!'' haha
(grapje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig voor mensen die dit nu nog lezen, ik ben 16 en begin nu mijn 3e verstandskies te krijgen. Ik begon al met de eerste 2 op mijn 13e/14e

Als jij vroeg was met tanden wisselen komen normaal gesproken je verstandskiezen ook eerder (hoeft niet!)
Verstandskiezen zijn overigens niet altijd een pretje:D ze kunnen soms ontzettend zeer gaan doen, als je er veel last van blijft houden kun je ze laten weg halen.

Verstandskiezen komen meestal tussen de 17 & 21 maar kunnen ook op je 30ste pas om het hoekje komen kijken.