Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verkleuren de hoektanden erger dan je andere tanden?

Het valt mij op dat wanneer ik naar verschillende gebitten kijk, dat het altijd de hoektanden zijn die wat geliger zijn dan de rest, wat is de oorzaak daarvan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
6.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit komt omdat de laag tandbeen van de hoektanden dikker is.

Tanden en kiezen zijn opgebouwd uit tandbeen en glazuur. De kleur en dikte van het tandbeen bepalen voornamelijk de kleur van een tand of kies, het glazuur is vrijwel doorzichtig. De kleur van het tandbeen is erfelijk bepaald, waardoor de één wittere tanden heeft dan de ander. Door veranderingen in het tandbeen kunnen verkleuringen aan tanden en kiezen optreden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoektanden hebben een andere botdichtheid. Ze zijn sterker en daardoor geliger
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf van mening dat het ook aan de manier van tandenpoetsen ligt. Je hoektanden zitten namelijk precies in de bocht waarbij je switch van kiezen naar voortanden en andersom. Daardoor sla je vaak onbewust een stukje van je hoektanden over wat daardoor wat verkleurt. Ben je rechts, dan heb je dit vooral bij je rechter hoektanden. Ben je links dan zal je het vooral bij je linker hebben. Maar ik geloof niet dat dit de enige reden is. Het zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij niet. Omdat mijn hoektanden geler zijn let ik er dus goed op dat ik die ook poets.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding