Ik moet morgen naar de kaakchirurg, wat kan ik verwachten?

Er is vanochtend een kies bij me getrokken en dat ging niet helemaal goed. Er is iets achter gebleven in de kaak, een stukje van een zgn. granuloom ( dit komt door de agressieve vorm van parodontitis die ik heb) die de tandarts er niet uit kreeg en dat wordt dus morgen gedaan door de kaakchirurg.
Ik neem aan dat dit er wordt uitgesneden? Iemand ervaring hier mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Het beste antwoord

Bij mij moest laatst ook een kies worden getrokken door de kaakchirurg. De tandarts wilde dat niet doen, omdat de wortelpunt (het "diepste" deel van de wortel) dikker was dan de "hals" van de wortel. Daardoor was gewoon trekken niet mogelijk.

Bij de kaakchirurg kreeg ik eerst twee spuitjes als verdoving. Dat is even onaangenaam, maar het valt erg mee - het voelt aan alsof je een stuk huid van de rug van je hand tussen twee nagels neemt en even flink knijpt. Onaangenaam, dat zeker, maar goed uit te houden, vooral omdat het maar een paar seconden duurt.

Daarna tien minuten wachten om de verdoving goed te laten werken.

Daarna in de stoel. Ik weet niet wat de kaakchirurg deed, dat kon ik natuurlijk niet zien. Voor zover ik kan nagaan, heeft hij gesneden en geboord om kies en wortel "uit te graven". Ik voelde er helemaal niets van, echt helemaal niets.

Aan het eind werd de wond in het tandvlees gehecht.

Ik kon meteen naar huis. Het enige probleem was dat ik wat lastig kon omkijken omdat de omgeving van de verdoving wat stijf was.

Ik moest gewone paracetamol nemen tegen de napijn. Dat was echter helemaal niet nodig. Ik voelde wel een druk, maar geen pijn. Ook daarna niet.

Eten en tandenpoetsen was de eerste dagen wat moeizaam. Dat kwam doordat ik mijn mond niet zo wijd open kon doen. Dat lag niet aan de pijn (die had ik niet), maar aan een kleine zwelling. Niets bijzonders.

Je krijgt instructies mee om de wond en de tanden en kiezen daaromheen schoon te houden gedurende de eerste dagen. Daarna mag je alles weer doen - je voelt vanzelf pijn wanneer je te ver gaat.

De hechting verdwijnt na ongeveer twee weken vanzelf, die lost heel langzaam op.

Toegevoegd na 43 minuten:

Oh ja, de eerste drie of vier dagen kun je wat bloed zien bij het tandenpoetsen, of ook gewoon tussendoor. Dat lijkt heel ernstig, maar stelt niets voor. Eén enkel druppeltje bloed kan namelijk je speeksel al helemaal rood kleuren.

Meestal gaat het daarbij om bloedresten van de operatie die geleidelijk oplossen en vrijkomen. Een enkele keer is het "vers" bloed, maar ook dan zijn het hooguit drie drupjes, en houdt het bloeden na een halve minuut al op.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als het goed is wordt dat granuloom verwijderd
kan opnieuw pijn doen, maar je wordt verdoofd.
veel sterkte!!!

Toegevoegd na 5 minuten:
ik heb zelf een hoop gebitsellende beleefd
maar het kwam altijd weer goed: dus kiezen op elkaar
-grapje-
lees even hier:
daar wordt door een tandarts eea verteld over jouw probleem

http://www.medivera.nl/MEdag_004.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het op je afkomen. Er gaan vaak wilde verhalen over de kaakchirurg die vrijwel altijd ontstaan door mensen die een enorme angst hebben of het graag aandikken. Over het algemeen loopt het altijd probleemloos af met zoals bij alles hier en daar een uitzondering die wat napijn heeft. Je voelt de verdoving net zoals bij de tandarts zelf en daarna voel je niets meer. Naderhand kun je een hechting een beetje voelen trekken. Mocht je wat napijn hebben helpt naproxen prima.