Is het normaal dat na een bepaalde leeftijd je buik meer opzet na het eten?

Ik merk nu de laatste paar maanden dat mijn buik opzet na het eten en dit was eerst nooit, alleen als ik me echt super vol propte misschien. Is er iets wat ik hier aan kan doen ? Ik train vaak en heb geen vet op mijn buik , het blaast intern op, met alles wat ik eet eigenlijk , soms zelfs met veel water. De huisarts zei dat dit normaal is :/

een jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Zal met je hele spijsvertering en met je voedingspatroon te maken hebben. Vaak eten we teveel snelle suikers. Veel mensen hebben ook een tekort aan maagzuur, wat invloed heeft op de vertering. Volproppen overigens nooit verstandig. Als je evenwichtig eet, voel je je verzadigd bij de juiste hoeveelheid.
Ritsuka
een jaar geleden
Heb je ook last van gasvorming, andere ontlasting, of borrelende maag/darmen?
Misschien heb je last omdat je iets eet waar je niet goed tegen kan.

Het beste antwoord

Dit is doorgaans normaal. Lucht die je inslikt is er voor een groot deel verantwoordelijk dat je borrelende, onrustige darmen hebt. De darmbacteriën produceren de rest van het gas in je darmen. Bepaalde koolhydraten worden namelijk niet verteerd in onze dunne darm, maar zijn in plaats daarvan voedsel voor de bacteriën van de dikke darm. Deze bacteriën produceren veel gas.
Bij een opgezwollen buikgevoel kunnen ook andere factoren een rol spelen:
• Ouderdom.
• Stress.
• Alcohol.
• Roken.
• Voeding.
• Medicijngebruik.
Als je last hebt van een opgeblazen gevoel in je buik en maag, dan kan dit ook een symptoom zijn van een onderliggende darmaandoening, maar dat heeft de huisarts dus uitgesloten.

Als je dit gevoel erg hinderlijk vindt, zou je een middel als Iberogast kunnen proberen.
.
Ouderdom: de werking van je darmen wordt onder andere beïnvloed door je hormonen. Na je 40e verandert de hormoonhuishouding, doordat de aanmaak van oestrogeen en progesteron afneemt. Wanneer het gehalte aan progesteron en oestrogeen afneemt in je lichaam, wordt er minder gal geproduceerd. Hierdoor gaat je spijsvertering trager werken, waardoor gassen zich gaan ophopen. Dit kan voor een opgeblazen gevoel zorgen.
Daarnaast wordt onze maag gevoeliger voor bepaalde soorten voedsel die we eten, vooral voor specifieke groenten en fruit.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Interessant. Het is dus idd normaal als je ouder wordt. Maar waarom is dat zo?
SimonV
een jaar geleden
Toegevoegd.