Hoeveel rode bietjes mag je per dag eten?

Beste voeding experts,

Hoeveel van deze vitamine en mineralen bommen mag je per dag eten?

Heb ze altijd links laten liggen, omdat mijn tante ze ooit verkeerd had voorbereid.

Onlangs heb ik bij mijn ma een heerlijke tonijnsalade met vanalles wat gezond is. Maar rode bietjes waren heerlijk smaakmaker.

Nu heb ik gelezen dat het een nitraat groente is, vandaar mijn vraag voordat dagelijks een bietje ga eten.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

een jaar geleden
7K
SentWierda
een jaar geleden
Rode bietjes vitaminebommen en mineralenbommen? Lijkt me overdreven.
Boerenkool, doperwten, kapucijners, tuinbonen en tomatenpuree zijn meer -bommen- dan rode bietjes.

Het beste antwoord

Hoewel er geen specifieke dosering is, wordt rode biet meestal op basis van het nitraatgehalte gedoseerd. Het ideale nitraatgehalte is 6,4mg tot 12,8mg nitraat per 1 kg rode biet.

Maar anders dan dit is er geen specifieke manier om het aantal bieten dat schadelijk zou kunnen zijn aan te wijzen. Om het simpel te houden - een portie (136 gram) bieten per dag moet voldoende zijn.

Als je de dosering van rode bietensap of poeder wilt weten, kan de verpakking je helpen.Wat betreft bietensap - we hebben het al besproken is ongeveer 200ml tot 250ml per dag voldoende.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Maakt het verschil of het om rauwe of gekookte bieten gaat?
Jabber
een jaar geleden
Beste Fremar, Bedankt voor je uitgebreid antwoord en bijgevoegde link. Ik ga me er in verdiepen. Een vraag hieronder is ook interessant. "Maakt het verschil of het om rauwe of gekookte bieten gaat?"

Andere antwoorden (1)

Dit kun je meestal op de verpakking of op het potje aflezen, maar er is geen specifieke hoeveelheid. Je kunt ook afwisselen tussen verschillende kleuren groenten om er het meeste voordeel uit te halen. Bieten zijn een goede bron van vezels, foliumzuur, kalium en vitamine A en C. Bovendien bevatten ze stoffen die het risico op kanker kunnen helpen verminderen en de bloeddruk en de gezondheid van het hart kunnen verbeteren.
een jaar geleden
Jabber
een jaar geleden
Bedankt Talisa, Ik ga het afwisselen met andere groenten, zo blijft het lekker.