Hoe val je af zonder calorieën op te slaan?

Over afvallen denkt iedereen anders . Maar wat betekent dat nou eigenlijk ‘calorieën opslaan’ ? Het betekent dat je ver op slaat ja , maar daar ontkom je , is mijn levenservaring , niet aan ? Nou loop ik al anderhalf jaar bij de zelfde diëtiste en ben ik alleen maar 15 kilo aangekomen . Familie van mij zei gister dat je niet naar een diëtiste moest luisteren , zo’n lange lijst krijg je daarvan (zei die gene die me dat zei) met alles wat je wel mag hebben en je valt er niet van af . Ik ben geneigd inmiddels , omdat ik het zo heb gehad nu , te willen luisteren naar ervaringsdeskundigen ipv geleerden mensen . Maar dan zou ik eerst wel moeten weten hoe je überhaupt afvalt zonder calorieën op te slaan waar geleerden het over hebben ? Ik ben in 2018 ruim 20 kilo afgevallen met het paleo dieet/levensstijl en at geen conservering meer letterlijk gegeven moment . Zoveel viel ik af , Maar het heeft wel vet/calorieën opgeslagen , want in 2019 kwam ik weer alles erbij aan omdat ik niks meer mee kon eten met andere mensen , en ben ik weer begonnen met conservering en E-nummers . Sinds dien dacht ik , ik moet dat afvallen echt anders aanpakken de volgende keer . Dat is nu en sinds bijna twee jaar , en ik ben er door dit verhaal betreft calorieën wel of niet opslaan tijdens afvallen nog niet uit … ?
Bedankt

2 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik volg Jordan Syatt en Spencer Nadolsky op Instagram, die geven goed advies vind ik. Je maakt het allemaal veel te moeilijk met E-nummers enzo. Uiteindelijk moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt met eten.
Ritsuka
2 jaar geleden
- Slaap je 7-8 uur per nacht?
- beweeg je in elk geval 5000 stappen per dag?
- drink je 1,5-2 liter water per dag?
- Eet je 2 stuks fruit en 200-300 gram groente per dag? Begin daar eerst eens mee, en eet wat vaker een bak kwark.
tinus1969
2 jaar geleden
Verder:
- je gaat al 1,5 jaar naar een diëtiste masr komt toch aan, dus werken haar adviezen niet voor jou.
- met een paleo dieet voel je af, waarom ben je daarmee gestopt?
- is je schildklier afgelopen jaar gecontroleerd?
Siri1995
2 jaar geleden
@Tinus1969
Ik ben ermee gestopt omdat het en te eenzijdig was en ik moest er van mensen die over mij gaan stoppen , ik ging ook niet meer naar de supermarkt , alleen biosupermarkten en de markt en ecocentrums en toko’s noem maar op , dat werd te duur ,
En ik weet niet hoe ik me schildklier moet laten controleren nee ….
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe bedoel je ‘ ik moest stoppen van anderen?’ Dat bepaal je toch zelf? En mss at je eenzijdig maar zoals het nu gaat is ook niet goed.
Schildklier controleren gaat via huisarts /bloedonderzoek.
Wat eet je nu op een dag precies?
Siri1995
2 jaar geleden
Ik moest stoppen om die reden van zorgverleners ,
En wat ik op een dag eet is heel verschillend , ligt eraan waar ik ben en of ik wel of niet thuis ben paar dagen , en was vorige week jarig ,
Maar ik zal het tegen me huisarts aangeven maandag
Ritsuka
2 jaar geleden
Je kunt bij de huisarts een uitgebreid bloedonderzoek aanvragen.
Siri1995
2 jaar geleden
Oké , komt goed
XaLi2000
2 jaar geleden
Ik volg zelf een keto / koolhydraatarm dieet en dat werkt goed. Wellicht op dagen dat je met vrienden mee eet even smokkelen en compenseren met een salade de volgende dag. Als het paleo dieet voor jou werkte, zou je dat ook weer op kunnen pakken maar in een minder strikte vorm.
Ik ben ook wel geïnteresseerd in wat je nu eet. Wat at je toen je het paleo dieet volgde, en wat nu als je een dag niet thuis bent of juist wel?

Antwoorden (3)

Je valt af door meer energie te verbruiken dan in te nemen. Oftewel: je moet minder eten en wat meer bewegen.
Nu loop je bij een diëtiste, maar je komt toch aan. Dan zijn er 2 mogelijkheden: ofwel de diëtiste geeft jou het verkeerde advies, ofwel je volgt dat advies niet op. Als dat laatste het geval is, dan helpt eigenlijk geen enkel advies: dan is het jouw gedrag dat ervoor zorgt dat je balans tussen eten en bewegen niet goed is.
Als je echt wil afvallen en niet het risico wil lopen dat je toch vet gaat opslaan, zorg dan dat je je aan de volgende simpele regels houdt:
- Eet gevarieerd, van alles wat. Begin niet met een dieet waardoor je bepaalde voedingsmiddelen uitsluit, want dat kan je toch niet volhouden en dan krijg je het jojo-effect.
- Let op zout. Aangeraden wordt om de hoeveelheid zout tot 6 gram per dag te beperken, maar met alle voeding die je bereid koopt (worst, kant-en-klaar maaltijden, brood) kom je gezamenlijk makkelijk aan 15 gram zout per dag. Daardoor ga je vocht vasthouden, en dat is ook gewicht.
- zorg dat je voldoende beweegt. Je hoeft niet meteen zwaar te gaan sporten, maar simpelweg voldoende wandelen per dag is ook beweging.
- Eet met mate en langzamer. Je hebt vaak te laat pas het gevoel dat je al voldoende hebt gegeten, en als je langzamer eet dan krijg je eerder een gevuld gevoel. Stop dan met eten.
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Bedankt , ik ben gestopt met het advies op te volgen omdat het niet hielp continu weer opnieuw , en sinds dien weet ik kwa eten niet meer zo goed wat ik doe en geniet ik ook meer van wat ik eet zonder erbij na te denken , want als ik dat wel doe wordt het altijd een obsessie …..
Een manier om af te vallen zonder calorieën op te slaan is het eten van voedingsmiddelen die je helpen meer calorieën te verbranden dan je verbruikt.

Voedingsmiddelen die thermogeen zijn (wat betekent dat ze je helpen meer calorieën te verbranden) zijn onder andere groene thee, koffie, gember, capsaïcine (de stof die in chilipepers zit en ze pittig maakt) en zwarte peper.

Een andere manier om af te vallen zonder calorieën op te slaan is je te richten op het eten van hoogwaardig, voedzaam voedsel in plaats van bewerkt junkfood.
2 jaar geleden
Het gaat niet om calorieën opslaan maar om vet verbranden of opslaan. Door juiste voedselcombinaties van complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, de juiste vetten en voldoende vezels zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel, waardoor je eerder vet verbrandt. Oplosbare vezels, zoals psylliumm zorgen voor meer verzadiging. Bepaalde voedingssupplementen maar ook edelgistvlokken kunnen helpen voor je bloedsuikerspiegel en om de insulinegevoeligheid te verbeteren.
Rigoureus alle koolhydraten mijden en daardoor teveel (dierlijke) eiwitten consumeren, kan zorgen voor vetopslag. Kijk maar naar allerlei gezond volken. Die eten redelijk wat zetmeel. Denk trouwens ook aan het belang van resistent zetmeel. Conserveringsmiddelen en de meeste E-nummers kan je wel beter mijden. Een keertje buiten de deur misschien niet zo'n probleem.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden