Moet iemand die volledig op (complete) drinkvoeding leeft evenveel vocht/water drinken?

Sorry kon niet meer tekst invoeren in de vraag sectie.
Dus de vraag is:
Moet iemand die volledig op complete medische drinkvoeding leeft evenveel vocht/water er bij drinken per dag als iemand die normaal vast eet? (1,5 tot 2 ltr per dag)
Met de drinkvoeding krijgt men 6x 125ml per dag aan vloeibare voeding binnen. Hoeveel ander vocht moet zo iemand dan per dag extra drinken?
In de beschrijving staat alleen dat je op moet letten op de vochtbalans maar niet hoeveel.
Weet iemand dat?

Inekez1
2 jaar geleden
Overleg dat met de arts! Er zal een reden zijn voor de drinkvoeding in plaats van normaal voedsel. Die ziekte of aandoening kan ook reden zijn dat er juist extra vocht nodig is, bijvoorbeeld door veel zweten, extra urineproductie, diaree of bloedverlies. Los daarvan is het per persoon verschillend hoeveel vocht er normaal gesproken nodig is om het lichaam goed te laten functioneren. Dat zal er ook vanaf hangen of iemand de hele dag ziek in bed ligt of gewoon aan het werk is en of dat in een omgeving met hoge of lage luchtvochtigheid is. In drinkvoeding zit vocht dat je in principe mee kunt tellen in de benodigde hoeveelheid voor de dag. Maar een flesje van 125 ml drinkvoeding bevat niet 125 ml vocht. Ik schat dat je met 6 x 125 ml drinkvoeding ongeveer een halve liter water binnenkrijgt. Daar zal dus nog minstens 1 tot 1,5 liter bij moeten per dag. Een glas water extra drinken kan nooit kwaad.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Diegene heeft aankomende week de 1e afspraak met de arts en diëtist. Omdat het bijna “kritiek”was qua gewicht is een (proef) doos met verschillende smaken om te proberen. (BMI van 15) . Dus de huisarts heeft geregeld dat diegene al vóór de behandeling echt start drinkvoeding krijgt.
Diegene werkt gewoon 36 upw grotendeels fysiek werk. Ochtends 2 koffie en verder 1 thee en ook wel wat water tussendoor maar totaal geen 1,5 tot 2 liter vocht per dag.
Inekez1
2 jaar geleden
Met zo'n ondergewicht is het misschien beter om in plaats van water gedurende de dag zoveel mogelijk te drinken waar ook iets van voedingsstoffen of calorieën in zitten. Melk, smoothie, koffie met melk, vruchtensappen. Dat is wellicht ook lekkerder dan gewoon water en voor iemand met een eetstoornis (?) waarschijnlijk een makkelijkere manier om extra calorieën binnen te krijgen dan met eten. Stukjes vers, sappig fruit zijn ook een optie.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
@Inekez1, er is geen sprake van een eetstoornis. Diegene KAN niet eten door extreme stress, mentale problemen/ziekte. Ook een aangeboren (te)snelle stofwisseling en extreem hoge NEAT (non-exercise activity) zijn de boosdoeners. Voor de mentale problemen begonnen (ernstige depressie: Dysthyme stoornis, PTSS én adhd) kon diegene nog net aan op gewicht blijven door extra veel te eten. Via adviezen van diëtist. Toen was bmi rond de 17,5-18 wat niet ernstig of ongezond is.
Nu lukt dat helaas niet meer al een lange tijd door teveel stress en problemen. Diegene is ook in behandeling bij psycholoog, diëtist, huisarts en Sorgente.
En nee, gewoon zeggen “dan moet je meer eten” werkt niet. De ene persoon gaat juist heel veel eten bij zulke extreme stressklachten en de ander kan niks eten juist.

Antwoorden (1)

De vraag gaat uit van een foutieve aanname. Want iemand leeft niet volledig op complete drinkvoeding.
Op de verpakking van complete drinkvoeding (Nutricia Nutridrink Compact Protein) staat, na de tussenkop: Belangrijke mededeling, de tekst: Niet geschikt als enige voedingsbron.
Wel als -eventuele- volledige voeding, naast flesjes Nutridrink, is sinds kort (november 2020) een ander product beschikbaar: bakjes Nutridrink Crème. Feitelijk een dessert maar als 7 tot 10 bakjes per dag worden genuttigd is het volledige voeding.
Bron o.a.: https://www.hulpmiddelwereld.nl/nutridrink-creme-bosvruchten-4x125gr
https://www.nutricia.nl/Producten/Nutridrink/Nutridrink-Crème
Een combinatie van de maximale hoeveelheid drinkvoeding plus dessertvoeding leidt tot voldoende vochtopname. Extra water of thee drinken mag, maar is niet noodzakelijk.
Toegevoegd op 07 februari 2022 10:23: tekst