Op mijn slimme weegschaal staat BMR 1700, moet ik dan op 1700kcal zitten om op gewicht tr blijven?

BMR bepaalt je metabolisme, dus stel ik doe niks op een dag moet ik dan precies 1700kcal eten om op gewicht te blijven?

tinus1969
2 jaar geleden
Dit soort indicaties zijn nietszeggend en onbetrouwbaar. Onder andere omdat ze er van uit gaan dat BMR constant is - en dat is biochemisch/fysiologisch gezien onzin.
SentWierda
2 jaar geleden
BMR betekent: basal metabolic rate. In het Nederlands: basaal metabolisme of grondstofwisseling.
Wat heeft dat te maken met het op gewicht blijven?
SentWierda
2 jaar geleden
Als je niks doet op een dag, is dat ongezond. Want je belemmert de stofwisseling.
Dan ben je ook niet met metabolisme bezig, want metabolisme is per definitie stofwisseling.
Ritsuka
2 jaar geleden
Je kunt beter een tijdje bijhouden hoeveel je eet en drinkt, en dan merk je vanzelf hoe je kleding zit en wat je in de spiegel ziet of je wat moet aanpassen.
Staar je niet blind op een weegschaal.

Het beste antwoord

Ja, volgens deze definitie wel:

“Basale metabolische snelheid oftewel stofwisselingssnelheid (in het Engels: Basal Metabolic Rate) is de minimale hoeveelheid energie (of calorieën) in rust die het lichaam nodig heeft om fundamentele lichaamsfuncties als celproductie, ademhaling, hartslag, lichaamstemperatuur, eiwitsynthese en verwerking van voedingsstoffen te kunnen uitvoeren.”

Echter of jouw BMR inderdaad 1700 is, is nog maar de vraag. Er zijn namelijk 7 gangbare formules om de BMR te berekenen:
-Harris-Benedict
-Harris-Benedict revised
-Mifflin-St Jeor
-Oxford equations
-Schofield
-Katch-McArdle
-Cunningham

https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/
In mijn geval geeft 1t/m7 resp. 1941, 1958, 1866. 1834, 1733, 1931 en 2090.
3 waardes liggen redelijk bij elkaar. 2 wijken sterk af.
Toegevoegd op 29 januari 2022 12:27: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@KeesWim. De bron is de website van een orthomoleculair therapeut, die orthomoleculair epigenetisch therapeut is.
Is er echt niet een betere bron te vinden?
tinus1969
2 jaar geleden
Min. BMR is GEEN constant getal. BMR is erg afhankelijk van (onder andere hormonale) factoren. Formules zijn waardeloos.
tinus1969
2 jaar geleden
@KeesWim: "Maar als je BMR op enig moment 1700 is, dan verbruikt je lichaam 1700 kCal in rust. Per definitie."
Nee. Juist dit is de denkfout. Die 1700 is geen constante, maar wordt aangepast aan de omstandigheden. Vooral schildklierhormoon speelt hier een grote rol in.
tinus1969
2 jaar geleden
@KeesWim, er is wel zoiets als een metabolisme in rust, maar dat is geen constant getal. Je lichaam is geen motor die stationair draait met constant verbruik als je stilstaat. Zoals gezegd, schildklierhormoon speelt hier een grote rol in. Meer schildklierhormoon = groter verbruik in rust.