Is 1 blikje cola (suiker) per dag te veel als je wil afvallen?

1.8K
Tcom
2 jaar geleden
Is afhankelijk van andere koolhydraten/suikers die je binnen krijgt en hoeveel je beweegt, lijkt me
Ritsuka
2 jaar geleden
Je kunt wisselen naar Cola Zero
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Is niet aan te raden
SentWierda
2 jaar geleden
Een blikje cola (330 ml) is ongeveer 135 calorieeen. Als je wilt afvallen kun je beter niet zo'n suikerbom drinken maar een echt gezonde frisdrank met bijna 17 calorieeen per 330 ml.
Ik zal geen reclame maken, maar elke supermarkt verkoopt deze frisdrank (5 calorieeen per 100 ml).

Antwoorden (2)

Dat is onmogelijk te zeggen. Je moet kijken naar het totaal aantal calorieën dat je binnen krijgt, en waar die dan vandaan komen is niet zo relevant. Let er wel op dat je voldoende gevarieerd blijft eten, met vitaminen en mineralen en zo. Cola draagt daar sowieso niet aan bij, maar als je het lekker vindt is er ook weinig op tegen. Mits je er voor zorgt dat de flinke hoeveelheid suiker die je daarmee nuttigt ergens anders op de dag wordt 'gecompenseerd'.
2 jaar geleden
Als je wil afvallen, moet je juist suikerconsumptie verminderen. 1 blikje cola van 330 ml is meer dan 35 gram suiker, 9 klontjes.

Er is een WHO advies om niet meer dan 5% van je calorieën uit suiker te halen. Dara gaat dat blikje overheen.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
@KeesWim, het WHO advies lijkt een soort compromis. Maar zeker als je wil afvallen lijkt die strengere 5% een beter advies dat die 10%.