Hoe van suikerverslaving geraken?

Goedemiddag,
Wie kan mij helpen? Ik heb al zolang ik me herinner een enorme drang naar suiker. Heb al vanalles geprobeerd, tot zelfs hypnose. Dat hielp, maar ook maar weer tijdelijk. Nu had ik sinds november 2020 een klik gemaakt en snoepte ik (bijna) niet meer. Geen koek, geen snoep, geen zoetigheid. Had ik honger of zin, dan at ik nootjes of een boterham met kaas. Dit ging zeer goed en ik viel af. Ik stond zelfs in de winkel naar al het snoep te kijken en had er echt geen zin in. Ik moest zelfs geen moeite doen. Dit ging goed tot augustus 2021. Toen ging het stilaan (maar toch redelijk snel) terug slecht. Ik had constant een drang naar zoet en kocht weer koek etc. Ik weet dat ik dit niet mag en toch kan ik het niet meer laten.Men zegt toch altijd dat je lichaam en je geest na een paar weken zonder zoet, dit niet meer nodig hebben en er niet meer naar verlangen. Dat blijkt dus je reinste flauwekul te zijn. Ik begin hopeloos te worden. Is er dan echt niets wat je kan doen op DEFINITIEF van je suikerverslaving te geraken?

2 jaar geleden
2K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat eet je verder?
Ritsuka
2 jaar geleden
Je hebt geen suikerverslaving, want je zou geen zak suikerklontjes leegeten.
Koek enzo is een combi van vet,suiker, en andere stoffen bij elkaar wat het extra lekker doet smaken.
Yv50
2 jaar geleden
Tinus1969,
Als ontbijt meestal magere yoghurt met fruit en beetje muesli. Geen suiker, soms wat honing of jam. Voor de rest brood 's middags met kaas, hummus of soms vlees. Een keer per week een speciaal broodje op het werk. 's Avonds eten we vaak zelfgemaakte slaatjes. Dat is wel uitgebreid meestal met dressing of soms light mayo. We kopen nooit voorverpakt eten: pizza maken we zelf, geen rood vlees, zeer weinig sausjes. We gaan quasi nooit op restaurant, drinken geen alcohol. Dus ik zou denken dat we niet slecht bezig zijn. En toch is die hatelijke drang naar suiker er.
Ritsuka
2 jaar geleden
Wat je eet klinkt mij als best weinig. Probeer eens wat volle kwark of een handje ongezouten nootjes toe te voegen.
Waarschijnlijk is de drang naar snelle suikers vanwege honger, en omdat je vooral koolhydraten eet.
tinus1969
2 jaar geleden
Ook mijn gedachte. Ik mos verzadigend eten zoals gebakken ei met spek of vette vis.
Yv50
2 jaar geleden
Ik zal eens proberen volle producten te nemen en jullie andere tips. Ik ging er nochtans van uit dat volle producten sowieso meer vet en caloriën bevatten, waardoor ze minder goed waren om af te vallen. Bovendien zegt iedereen mij, inclusief dokter, om magere producten te eten. Dus soms weet ik het niet meer.
tinus1969
2 jaar geleden
Vette koolhydraatarme producten, bevatten wel veel calorieën, maar ze verzadigen ook. Daardoor stop je met eten. Voor sommige mensen is een koolhydraat beperkt dieet met bv eieren met spek, vette vis etc beter vol te houden waardoor je netto afvalt.

Antwoorden (1)

Voor een groot deel zal het toch van je wilskracht afhangen of je ervan afkomt. Ik kan me voorstellen dat het in tijden van stress of verdriet moeilijker is de verleiding te weerstaan.

Hopelijk helpen deze onderzoeksgegevens enigszins:

Studies hebben aangetoond dat slechte slaap leidt tot een intenser verlangen naar suiker. Probeer dus voldoende te slapen.

Een onderzoek waarin werd gekeken naar MRI-scans van mensen die een eiwitrijk ontbijt aten, vond verminderde activiteit in de hersengebieden die verband houden met onbedwingbare trek. Probeer wat eiwit aan je ontbijt toe te voegen en kijk of het je helpt om minder suiker te gebruiken in de dag.

Een andere manier om met een suikerverslaving om te gaan, is door meer water te drinken.
Het helpt bij een vol gevoel, wat onbedoeld snacken met suikerhoudend voedsel kan voorkomen. In een onderzoek bleek dat mensen die hun dagelijkse waterinname verhoogden hun dagelijkse suikerinname verminderden.

Sterkte gewenst!
SimonV
2 jaar geleden
Yv50
2 jaar geleden
Bedankt voor de tips Simon, hoewel dat van de wilskracht ik niet meer geloof. Ik heb jaren geprobeerd op wilskracht en dat lukt tijdelijk. Maar ooit breek je terug en herval je.
SimonV
2 jaar geleden
Een terugval kan bij elke verslaving plaatsvinden, vrees ik. Daarnaast moet je natuurlijk wel zorgen dat je voldoende voeding binnenkrijgt om een hongergevoel te vermijden. Gezonde koolhydraten vind je in: groente, fruit, haver, peulvruchten, boekweit, quinoa, bruine rijst of zilvervliesrijst.
Vraag eventueel je huisarts om advies, die kent je beter.
https://www.leefpuurnatuur.nl/suikervrij-eten/